Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine C en zijn verschillende vormen

Vitamine C is een belangrijke vitamine omdat het bij vrijwel alle ziektebeelden een rol speelt. Vitamine C zou dan ook deel moeten uitmaken van ieder therapeutisch programma. Zo kan je bij chronische ontstekingen goede resultaten behalen met een vitamine C-supplement. Door 4 tot 5 x per dag een supplement te nemen met een lage dosis vitamine C. Hoog gedoseerde vitamine C-supplementen zijn niet erg nuttig, omdat het lichaam per inname maar een bepaald hoeveelheid vitamine C kan verwerken, de rest wordt langs natuurlijke weg weer uitgescheiden.

Er zijn verschillende vormen vitamine C als supplement verkrijgbaar. Ascorbinezuur is de meest gebruikte en goedkoopste vorm van vitamine C. Deze is echter niet altijd geschikt omdat veel mensen deze zure vitamine C minder goed verdragen en wordt niet zo goed opgenomen door het lichaam. Vormen van vitamine C die bekend staan als niet-zure vormen zijn: calciumascorbaat, magnesiumascorbaat, natriumascorbaat en Ester-C.

Meer info over vitamine C

Ester-C is een vorm van calciumascorbaat die al deels geoxideerd is, waardoor deze sneller opgenomen wordt dan ascorbinezuur en daarnaast ook leidt tot een hogere vitamine-C spiegel in het bloed. Vitamine C beschermt onze gezonde lichaamscellen en helpt bij het op peil houden van de weerstand.