Ons lichaam vecht tegen verzuring

Artrose en osteoporose (botontkalking) komt steeds vaker voor, chronisch bewegingstekort en een overwegend zure en nutriƫntarme voeding zijn daar vooral de oorzaak van. Een aantal eenvoudige veranderingen in dieet en bewegingspatroon is vaak al voldoende om deze ziektebeelden effectief aan te pakken.


Kraakbeen is niet voor zien van bloedvaten en is voor zijn bouwstoffen afhankelijk van diffusie. Wanneer we niet of onvoldoende bewegen, komt diffusie niet op gang en kunnen essentiƫle voedingsstoffen het kraakbeen niet bereiken. Dit is noodzakelijk voor de flexibiliteit van het kraakbeen. Als er te weinig beweging is, dan degenereert ons kraakbeen en is er sprake van artrose en osteoporose. Het is dus essentieel dat we in beweging blijven.

Een zure voeding verstoort het zuur-base-evenwicht. Ons lichaam zal altijd proberen deze disbalans op te heffen, door mineralen elders uit het lichaam te mobiliseren. Dit gaat ten kosten van onder andere ons bot- en bindweesel. Daarnaast binden zure moleculen uit ons dieet zich makkelijk aan de proteoglycanen in ons kraakbeen. Waardoor kraakbeen minder flexibel wordt en sneller slijt. Met een zuur-base voedingslijst (PRAL-waarden), een tabel waarin zuurgraden van diverse levensmiddelen staan, kan eenvoudig gekeken worden of onze voeding te zuur is. Een gemiddelde pH van ongeveer 7 is daarbij het meest wenselijk.




Met de juiste suppletie is veel mogelijk, maar dan alleen wanneer je al gezond genoeg eet en voldoende beweegt. Dat is een absolute basisvoorwaarde. Bij artrose moet dan onder andere gedacht worden aan glucosamine plus en MSM-gel, ter verzachting. Osteoporose is een ander verhaal. Daarvoor heb je voldoende vitamine D3 nodig en osteonyl (een totaalsupplement ter ondersteuning van de bothuishouding). Maar beweging en gezond eten is het allerbelangrijkst. Dat is niet ingewikkeld, maar het gewoon doen is niet altijd gemakkelijk.