Biotine (vitamine B8)

Wat is biotine en wat doet het?
Biotine is een B-vitamine die in veel voedingsmiddelen voorkomt. Biotine helpt koolhydraten en vetten afbreken en zet ze om in energie.

Hoeveel biotine heb ik nodig?
De hoeveelheid biotine die u dagelijks nodig heeft, is afhankelijk van uw leeftijd. Gemiddelde dagelijkse aanbevolen hoeveelheden worden hieronder vermeld in microgram (mcg):

microgram (mcg)
Geboorte tot 6 maanden                    5 mcg
Baby's 7-12 maanden                          6 mcg
Kinderen 1-3 jaar                                 8 mcg
Kinderen van 4-8 jaar                       12 mcg
Kinderen van 9-13 jaar                      20 mcg
Tieners 14-18 jaar                               25 mcg
Volwassenen +19 jaar                        30 mcg
Zwangere vrouwen                             30 mcg
Borstvoeding                                       35 mcg


Welke voedingsmiddelen leveren de meeste biotine?
  • Vlees, vis, eieren en orgaanvlees (zoals lever).
  • Zaden en noten.
  • Bepaalde groenten (zoals zoete aardappelen, spinazie en broccoli).
Neem ik genoeg biotine op via de voeding?
De meeste mensen krijgen voldoende biotine binnen via de voeding.
Bepaalde groepen mensen zijn echter meer dan anderen geneigd problemen te krijgen met het krijgen van voldoende biotine:
  • Mensen met een zeldzame genetische aandoening biotinidase deficiëntie (een erfelijke stofwisselingsziekte), ze zijn niet goed in staat om biotine uit voedsel te halen.
  • Mensen met alcoholafhankelijkheid.
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
Wat gebeurt bij biotine tekort?
Biotin-tekort komt niet veel voor.
  • Een tekort aan biotine kan haaruitval en verlies van lichaamshaar veroorzaken  veroorzaken.
  • Uitslag rond de ogen, neus, mond en anale gebied.
  • Hoge mate van verzuring van het bloed en urine.
  • Oncontroleerbare en onvoorspelbare samentrekken van de spieren.
  • Huidinfecties.
  • Broze nagels.
  • Aandoeningen van het zenuwstelsel.
  • Symptomen van biotine-tekort bij zuigelingen zijn onder meer een zwakke spierspanning, traagheid en een vertraagde ontwikkeling.
Wat doet biotine voor onze gezondheid?
Voedingssupplementen die biotine bevatten, worden vaak gepromoot om de gezondheid van ons haar, huid en nagels te verbeteren, maar er zijn weinig wetenschappelijke gegevens om deze beweringen te ondersteunen. In enkele kleine studies hadden sommige mensen met dunne en broze nagels die hoge doses biotine gebruikten hardere nagels. Andere onderzoeken hebben opgemerkt dat in een paar gevallen, hoge doses biotine een zeldzame haaraandoening bij kinderen en huiduitslag bij zuigelingen hebben verbeterd. Meer onderzoek is nodig.

Kan biotine schadelijk zijn?
Van biotine is niet aangetoond dat het schade aanricht.

Interacties met biotine:
Sommige medicijnen kunnen uw biotinegehalte beïnvloeden en biotine kan een wisselwerking hebben met bepaalde medicijnen. Bijvoorbeeld, behandeling gedurende minstens 1 jaar met antiseizure medicijnen (gebruikt om epilepsie te behandelen) kan het biotinegehalte aanzienlijk verlagen.
Biotine

Geen opmerkingen: