Biobeschikbaarheid van voedingssupplementen

Als men de wereld van de voedingssupplementen verkent, komt men vroeg of laat de term biobeschikbaarheid tegen. Het klinkt een beetje ingewikkeld, maar het is eigenlijk een uiterst belangrijke factor of supplementen effectief zijn of niet.

De biologische beschikbaarheid is de snelheid waarmee een substantie (in dit geval voedingssupplementen) wordt geabsorbeerd door het lichaamssysteem.

Waarom is dat belangrijk in verband met supplementen? Hoe efficiënter de kernelementen van dat supplement of dat nu vitaminen, mineralen, enzymen of kruiden zijn, dat deel van het lichaam dat ze gaan helpen bereiken, des te sneller en beter zullen ze werken.


Voedingssupplementen worden meestal geleverd in capsules of tabletten. Zij worden ingeslikt en dan verteerd: net als voedsel duiken ze op in ons spijsverteringskanaal en gaan dan via de darmwand op in de bloedbaan en (door een fantastische voedingswaardenavigatie) vinden zij hun weg in ons lichaam naar het systeem of orgaan waar zij voor bestemd zijn. Alleen dan kunnen zij voor ons gaan werken, dus hoe sneller en effectiever zij dat kunnen doen, des te beter voor ons. Sommige supplementen zijn niet effectief, juist omdat ze nooit volledig geabsorbeerd worden in het lichaam.

Het is belangrijk om zich te realiseren dat fabrikanten van voedingssupplementen vaak beweren dat ze een product met een maximale biobeschikbaarheid leveren, maar zo simpel is het niet. Er spelen hier 2 factoren: het supplement zelf en uw eigen lichaam.

Wat het supplement betreft zijn de belangrijke punten welke vorm het heeft, hoe lang het duurt om uiteen te vallen (met andere woorden, hoe snel de basisingrediënten aan de slag kunnen), de kwaliteit van de ingrediënten en hun formule. Sommige voedingsstoffen worden beter opgenomen als ze worden gecombineerd met andere voedingsstoffen. Een calciumsupplement kan bijvoorbeeld ook vitamine D bevatten, waarvan is aangetoond dat het de absorptie van calcium in het lichaam verhoogt.

De andere factor bent uzelf. Elk lichaam is anders, ieder mens is anders. Dus hoe biobeschikbaar een voedingssupplement in principe ook is, andere factoren die een rol spelen zijn factoren van de persoon die het supplement inneemt. En dat zijn er een heleboel: uw leeftijd en geslacht, algemene gezondheid, hoe uw spijsverteringssysteem functioneert (dat trouwens ook kan worden ondersteund met de juiste supplementen), het tijdstip van de dag wanneer het supplement wordt ingenomen, tot en met het hebben van een volle of lege maag. Dat zijn wel heel veel variabelen!

Daarbij moet rekening gehouden worden met uw specifieke voedingsbehoeften: opgroeiende kinderen, gracieus ouder wordende volwassen en zwangere vrouwen hebben allemaal verschillende behoeften die van invloed zijn hoe gemakkelijk een supplement wordt geabsorbeerd.

Natuurlijk kunt u altijd de fabrikanten van de supplementen waarin u geïnteresseerd bent om informatie vragen. Idealiter zullen ze u voor zijn en de biobeschikbaarheid van hun producten al aangegeven hebben. U kunt ook online onderzoeken wat de optimale combinaties van voedingsstoffen voor u kunnen zijn.

Ondanks alle wetenschap is het belangrijkste toch puur gezond verstand. Hoe sneller u alle goede dingen in supplementen kunt opnemen, hoe sneller zij kunnen beginnen uw gezondheid en energieniveaus te helpen. Dus door een beetje tijd te spenderen aan hoe biobeschikbaarheid werkt, kunt u veel bewustere keuzes maken over welke combinaties bij u passen!
Ons lichaam gebruikt elke dag nutriënten om talloze kleine wonderen te verrichten.