zonnebrand

Preventief gebruik van voedingssupplementen om zonnebrand te voorkomen:
  • Aloë vera gel werkt verzachtend en hydraterend (vochtinbrengend), bevorderd wondgenezing, ontstekingsremmend en verzacht de pijn bij zonnebrand.
  • Carotenoïden beschermen de huid tegen verbranding door de zon. Ultraviolette straling kan de plasma- en huidconcentraties van carotenoïden verlagen. Eén van de krachtigste carotenoïden is astaxanthine.
  • Duindoornolie (sea buckthorn) beschermt de huid tegen UV stralen en ioniserende stralen, beschermt tegen blootstelling aan de zon.
  • PABA wordt gebruikt in zonnecrèmes als zonnefilter. PABA blijft zijn werk doen tijdens het zweten, maar niet wanneer de huid wordt ondergedompeld in water, bijvoorbeeld tijdens het zwemmen.
  • Pycnogenol heeft een bijzondere affiniteit met collageen en elastine, waardoor ze zorgen voor een gladde en stevige huid. Pycnogenol beschermt tegen zonnebrand.
  • Vitamine D3 gaat ontstekingsreacties tegen als gevolg van zonnebrand. Vitamine D blijkt niet alleen onstekingen als gevolg van zonnebrand tegen te gaan, maar activeert tevens een gen dat betrokken is bij het herstel van de huid.

Een ongewone of langdurige blootstelling van ultraviolette (UV) op de huid veroorzaakt een branderig gevoel.

Er zijn 3 soorten UV-sraling:
  • UVA is het mildste, men wordt er bruin van, maar verbrandt er zelden door. Het dringt echter diep in de huid en kan bijdragen tot  veroudering van de huid en verhoogt de kans op huidkanker.
  • UVB is gevaarlijker, het maakt bruin en kan tot ernstige verbrandingen leiden.
  • UVC kan veroudering en huidkanker veroorzaken.
Bij een lichte zonnebrand is de huid rood, gevoelig en het jeukt. Na enkele dagen volgt een bruine kleur als de huid meer van het donkere pigment vormt ter bescherming tegen nog meer straling. Een ernstige verbranding kan pijn en blaren veroorzaken, gevolgd door het afschilferen van de bovenste huidlaag.

Zie ook:
Blaren
Brandwonden