Uithoudingsvermogen betere prestaties

Voedingssupplementen voor betere lichamelijke prestaties:
  • Astaxanthine behoort tot de krachtigste en veelzijdigste antioxidanten, astaxanthine wordt in vrijwel alle organen en weefsels opgenomen. Helpt bij vermoeide en pijnlijke spieren na fysieke inspanning en verbetert het uithoudingsvermogen en vetverbranding.
  • BCAA's duursporters zetten BCAA’s in om enerzijds de afbraak van spierweefsel voor energieproductie tegen te gaan. Verder wordt door vermindering van BCAA meer tryptofaan in de hersenen opgenomen wat via serotoninesynthese vermoeidheid veroorzaakt, BCAA suppletie gaat dit tegen.
  • Beta-alanine verbetert sportprestatie, kan de fysieke prestatie verbeteren van zowel getrainde als ongetrainde sporters. Beta-alanine is een aminozuur dat samen met L-histidine noodzakelijk is voor de vorming van carnosine. Carnosine gaat verzuring tegen en verbetert de sportprestatie.
  • Co-enzym Q10 speelt een rol in de elektronentransportketen, een proces in de mitochondria waarbij in de cel ATP wordt geproduceerd. ATP is de belangrijkste energieleverancier van het lichaam.
  • Creatine monohydraat verbetert de prestatie tijdens hoogintensieve, kortdurende inspanning. De mate waarin dit effect optreedt, is afhankelijk van de hoeveelheid creatine die in de periode voor de inspanning is opgeslagen in het spierweefsel. Hoe meer creatine aanwezig is in de spieren, des te meer energie er beschikbaar is voor spieractiviteit. Tot dusver is ook aangetoond dat creatine anabole processen in spierweefsel stimuleert via remming van het catabole myostatine. Het resultaat is een toename van spiermassa, meer explosieve spierkracht en een groter uithoudingsvermogen.
  • Glutathion is van belang voor sporters. Bij inspanning worden veel vrije radicalen gegenereerd. Glutathion kan helpen om de weefselschade die daarbij ontstaat te beperken.
  • HMB gecombineerd met intensieve training doet de spiergroei het snelst groeien.
  • L-arginine/L-ornithine stimuleren de groeihormoonproductie en wordt vaak toegepast ter bevordering van het lichamelijk herstel na intensieve belasting.
  • L-carnitine bij mensen die dagelijks veel energie verbruiken, zoals bij zware lichamelijke arbeid, sport, ... verhoogt carnitine de energieproductie in de spiercellen en verbetert het de zuurstofopname. Het remt de vorming en bevordert de verwijdering van melkzuur en heeft een anti-vermoeidheids effect in geval van zuurstofgebrek in de weefsels door bijvoorbeeld langdurige spierarbeid.
  • L-carnosine heeft opmerkelijke effecten op het energieniveau en het uithoudingsvermogen, helpt bij sportinspanningen.
  • Multi vitaminen/mineralen complex is zinvol om de conditie bij sporters en andere lichamelijke activiteiten op peil te houden na het optreden van vermoeidheid.
  • Ribose wordt in de cellen omgezet in energie door het aanzetten en stimuleren van ATP-productie. ATP (adenosine trifosfaat) is een molecuul dat energie opslaat en levert. ATP-moleculen vormen als het ware de accu van onze cellen zodat de benodigde energie voor al onze lichaamsfuncties en dagelijkse activiteiten zo goed mogelijk gegarandeerd is.
  • Vitamine D tekort zorgt voor negatieve sportprestaties.
Plantenextracten voor betere lichamelijke prestaties:
  • Rhodiola rosea verhoogt de weerstand tegen fysieke, chemische, biologische en psychologische stress, verhoogt de stressbestendigheid, werkt algemeen versterkend, is een antioxidant en vangt vrije radicalen, verhoogt de zuurstofvoorziening, verhoogt de vertverbranding, verhoogt het prestatievermogen en de recuperatie.
  • Spirulina is zeer rijk aan eiwitten, waarbij alle essentiële aminozuren vertegenwoordigd zijn. In totaal bevat spirulina 9 vitaminen en meer dan 14 mineralen die zijn gebonden aan 8 essentiële aminozuren zoals methionine en cysteïne. Spirulina kan nuttig zijn voor een betere uithoudingsvermogen en spierherstel na inspanning.


Bepaalde nutriënten (voedingsstoffen) kunnen de prestaties verbeteren en vangen gedeeltelijke de gevolgen van stress op. Het aantal voedingssupplementen die worden aangeprezen om meer te kunnen presteren is aanzienlijk. Meestal missen ze een betrouwbare en wetenschappelijk onderzochte bevindingen. De effecten van voeding naar betere prestaties is kostbaar en complex. Op prestaties zijn ook andere factoren van invloed, zoals erfelijk, rustheid, slaap, training, vaardigheid, mentale instelling en uitrusting.

Zie ook:
Bloedsomloop (problemen met)
Immuunsysteem
Melkzuur (ophoping)
Ontgiften
Stress
Testosteron (te weinig)
Verbeter uw conditie
Verbeter uw energiehuishouding
Vermoeidheid