De stof sulforafaan in broccoli en uw gezondheid

Het is geen groot nieuws meer dat broccoli gezond is. Maar broccoli bevat naast de nodige vezels, mineralen en vitaminen nog een stof sulforafaanglucosinolaat (SGS). Het is een zwavelbevattende stofje dat aan broccoli het doordringende aroma en de wat bittere smaak geeft, het bestanddeel waar sommige mensen hun neus voor ophalen. Na het consumeren van broccoli levert SGS, sulforafaan aan ons lichaam. Sulforafaan brengt de beschermende mechanismen in ons lichaam op gang. Aan de de Johns Hopkins University Baltimore onderzochten wetenschappers de antioxidantactiviteit van sulforafaan, vooral vanwege het kankerbeschermende effect.
 Alfytal - Broccoli Pure Sprouts (met sulforafaan) - 90 capsules
Vitaminstore

Onderzoek heeft aangetoond dat het afzonderen van de stof sulforafaan geen goede optie is, omdat deze molecule niet stabiel is en snel verloren gaat. De oplossing is een volledig broccoli-extract. Maar dan moet wel een bepaalde eiwit en een enzym in broccoli geneutraliseerd worden.

Rauwe broccoli bevat een eiwit (epithiospecifier protein) en een enzym (myrosinase) die tijdens het kauwen 60 tot 80 % van het stof SGS omzetten naar sulforafaannitril, een afbraakstof van sulforafaan, dat helemaal niet beschermt tegen kanker. Deze eiwitten moeten vernietigd worden om de voordelen van sulforafaan te genieten. Dit kan door broccoli te verhitten, eiwitten gaan kapot bij hoge temperaturen. Het beste is om broccoli te stomen of te wokken en niet zozeer te koken, tenzij u het kookwater gebruikt. Want SGS lekt namelijk gemakkelijk naar het kookwater.
 Jarrow Formulas, BroccoMax, Myrosinase Activated, 60 Veggie Caps
iHerb

Na consumptie van broccoli zal SGS door bacteriƫn in de dikke darm (darmflora) omgezet worden in sulforafaan. Gemiddeld mag u 30 mg SGS per 250 gram warm bereide broccoli verwachten, maar soms zit er geen SGS in de broccoli die u koopt. De ene broccoli is de andere niet, SGS gehaltes in broccoli kunnen sterk variƫren. Daarom was het noodzakelijk om een werkzame en een stabiel broccoli-supplement te ontwikkelen die altijd dezelfde SGS-waarde bevat en zonder bepaalde eiwitten die SGS omzetting verhinderen naar sulforafaan. Nog een voordeel van een broccolipil is dat je niet elke dag minstens 250 gram broccoli hoeft te eten om de gezonde voordelen van te ondervinden.

Zie ook:
Broccoli (Brassica Italica)
DIM (diindolylmethaan)
Voedingstekorten
Waarom voedingssupplementen?