Weerbaar tegen stress en vermoeidheid

Tegenwoordig lijden veel mensen aan negatieve (teveel) stress. Een overzicht van wetenschappelijk onderbouwde plantenextracten die helpen.



Avena sativa (haver)
Ontschorste havervrucht wordt gebruikt bij zenuwachtigheid en slapeloosheid. De postieve invloed op de slaap is te danken aan de aanwezigheid van tryptofaan (voorloper van melatonine) en melatonine zelf. Melatonine wordt het slaaphormoon genoemd omdat het enkel 's nachts wordt aangemaakt. In periodes met een heel drukke agenda kan uw slaap-waak-ritme van slag raken. Melatonine (en dus Avena sativa) helpt dan het bioritme normaliseren.
De haver gaf in testen een duidelijk remmend effect op MAO-B en PDE4. Dit zijn 2 functionele eiwitten die onze mentale gezondheid beïnvloeden. MAO-B (monoamine oxidase B) versnelt de afbraak van serotonine, noradrenaline en dopamine in ons lichaam. Dit zijn de signaalgevers van het zenuwstelsel die betrokken zijn bij een beter gemoed, welzijn en blijdschap. PDE4 (phosphodiesterase 4) heeft veel functies in het lichaam. Remmers van PDE4 worden momenteel bestudeerd als antidepressiva en als stimuli voor het geheugen. Door MAO-B en PDE4 af te remmen, bezit Avena sativa het potentieel om uw emotioneel welzijn en geheugencapaciteit te ondersteunen.

Rhodiola rosea (rhodiola)

Recent onderzoek duidt op het belang van rhodiola voor mensen met een algemene angststoornis of milde tot matig ernstige depressie. Het stresswerend effect was al eerder onderzocht.
Het stresswerend effect van rhodiola werd onderzocht bij 56 gezonde mannen en vrouwen (24-35 jaar) die tijdens de nacht werkten. Nachtwerk is een niet te onderschatten stressfactor. Gedurende 2 weken gebruikten ze dagelijks een rhodiola supplement. Tijdens deze periode waren ze minder vermoeid en was hun mentale alertheid duidelijk verbeterd (beter kortetermijngeheugen, beter reactievermogen op geluiden en visuele stimuli, beter concentratie vermogen). Ook de invloed van rhodiola op examenvrees werd onderzocht in een gecontroleerde studie. 50 studenten namen deel aan het onderzoek. De helft van de studenten kreeg gedurende 20 dagen een rhodilasupplement, de andere helft een placebo. Studenten uit de rhodiolagroep hadden een beter fysieke en mentale fitheid dan de placebogroep. Bovendien sliepen de studenten uit de rhodiolagroep beter, hadden minder nood aan slaap, hun algemeen goed gevoel was verbeterd en nam de motivatie om te studeren toe. 

Eleutherococcus senticosus (Siberische ginseng)
Helpt bij verminderde mentale en fysieke momenten zoals zwakte, uitputting, vermoeidheid, concentratieverlies en herstel na ziekte. Siberische ginseng staat bekend als plant die Russische atleten ondersteunt. De ginseng is geliefd bij sporters omwille van de prestatieverhogende werking van de bestanddelen (betere aanpassing aan verlaagde zuurstofatmosfeer op grote hoogte, langere uithoudingsvermogen).
Het effect van siberische ginseng werd werd onderzocht bij 76 CVS-patiënten (chronisch vermoeidheidssyndroom). Na 2 maanden inname van supplementen vertoonde de meerderheid van de patiënten (diegenen met milde tot matige vermoeidheid) een significante verbetering in vitaliteit. Voor de grote groep was de verbetering aanwezig op 1 maand suppletie en verdween ze op 2 maanden suppletie. Siberische ginseng is dikwijls efficiënter bij onderbroken gebruik.