L-ornithine verbetert de slaap

Als je elke avond, voordat je gaat slapen een capsule met 400 mg L-ornithine inneemt, dan verbetert geleidelijk de slaap kwaliteit. Je slaapt sneller in en slaapt vaster en meer. Onderzoekers van de Kirin Company publiceerde recent een onderzoek naar de gecombineerde werking van L-ornithine en cafeïne. Een paar jaar eerder verscheen een studie naar het effect van L-ornithine op de slaapkwaliteit tijdens een verblijf op de zuidpool. Het bedrijf is op zoek naar toepassingen van L-ornithine. De zoektocht bracht hen tot een conclusie dat l-ornithine tijdens stressvolle situaties een angstremmende werking heeft, doordat het in de hersenen actief is. Wat L-ornithine precies doet is niet duidelijk. Het remt de aanmaak van neurotransmitters als dopamine in ieder geval niet. Wel remt suppletie met L-ornithine de aanmaak van het stresshormoon, cortisol in zulke situaties.


De onderzoekers gaven 24 gezonde proefpersonen tussen de 30 en 60 jaar, die in het verleden hadden geklaagd over werkstress en vermoeidheid, gedurende 8 weken elke dag een capsule met 500 mg L-ornithine HCI (dat komt neer op 400 mg L-ornithine). De proefpersonen slikten de capsule voordat ze naar bed gingen. Een andere groep slikte een placebo.

Resultaat:

De suppletie met L-ornithine verminderde de cortisolspiegel een beetje, maar liet de aanmaak van DHEA ongemoeid. De ratio cortisol/DHEA verbeterde door de suppletie significant.

Overdag voelde de proefpersonen die L-ornithine gebruikte zich minder geprikkeld en boos. Ze sliepen sneller en vaster en sliepen langer dan de proefpersonen die een placebo namen.


Meer info:

Bron:
Nutr J. 2014 Jun 3;13:53. doi: 10.1186/1475-2891-13-53.