Leptine

Heel veel mensen hebben problemen met overgewicht. Als diëten weinig resultaten opleveren, dan is het hormoon leptine misschien het probleem. Het lichaam ontwikkelt leptine-resistentie na langdurige blootstelling aan grote leptinegehalten, waardoor de hersenen minder impulsen krijgen om te stoppen met eten. Mensen met overgewicht hebben meestal de neiging om hun calorie-inname te verminderen om hun gewicht te verminderen, dit zorgt voor een verlaagde leptine-spiegel. Leptine en insuline zijn 2 belangrijke hormonen voor iedereen die wil afslanken. Als 1 of beide hormonen afwijkt kan het gewichtsproblemen veroorzaken.
  • Te weinig leptine: het lichaam zal zuinig omgaan met energie, waardoor afvallen bijzonder moeilijk wordt.
  • Teveel leptine: kan het lichaam ongevoelig maken voor leptine.
Leptine (hongerhormoon) is een hormoon dat gemaakt wordt in de vetcellen. Vervolgens gaat het via de bloedbaan naar de hersenen, om aan te geven dat er voldoende energie is en dus geen hongersignaal hoeft uitgezonden te worden of mag eindigen.



Wanneer leptine spiegels boven een bepaalde drempel komen, stellen de hersenen vast dat er meer dan genoeg energie is. Dit betekent dat het lichaam energie (vet) kan blijven verbranden. Het lichaam moet vet blijven verbranden en niet zuinig zijn. Er moet gezorgd worden dat er altijd voldoende leptine in de vetcellen gemaakt wordt voor de hersenen, zodat de hersenen opdracht blijven geven veel vet te verbranden.

Mensen die willen afvallen hebben de reflex om weinig te gaan eten, waardoor de vetcellen hun opgeslagen energie verliezen. Hierdoor vermindert de productie van leptine. Erger is nog tijdens een dieet (tijd van verminderde voedsel inname) zetmeel (koolhydraten, suikers) te eten, hierdoor verkrijgt men een hoge insuline spiegel. Hoge insuline spiegel betekent dat het lichaam zoveel mogelijk energie (vetten) gaat opslaan. De combinatie van hoge insuline spiegel en lage leptine spiegel gaat het lichaam vanwege de hoge insuline spiegel vet opslaan, tegelijkertijd is het lichaam extra zuinig om energie te verbruiken. Om af te slanken is het nodig om een lage insuline spiegel en een hoge leptine spiegel te verkrijgen.

Tijdens een dieet (verminderde voedsel inname) denkt het lichaam dat je aan het verhongeren bent en geven de hersenen opdracht extra zuinig te zijn met energie, zodoende zal het afvallen gedoemd zijn te mislukken.

Het eten van koolhydraat rijke voeding (brood, pasta, suiker, ...) kan er toe laten dat de leptine spiegel te laag is en de insuline spiegel veel te hoog. Groenten zijn goed om de gevoeligheid voor leptine te bevorderen. Eiwitten in plaats van brood voor het ontbijt is een goed begin om de gevoeligheid voor leptine te herstellen. Vezelrijk voedsel (groenten), de juiste vetten (vette vis, olijfolie, kokosolie) zijn essentieel. Probeer magarine te vermijden. Eet een eiwitrijk ontbijt binnen het half uur na het opstaan. Eet vervolgens elke 3 à 4 uur een snack of complete maaltijd. Maar pas op met koolhydraten!

Een hogere inname van eiwitten zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stabiel en de insulinespiegel laag blijft. Belangrijk om het hongergevoel te verminderen, de opslag van vet te verminderen en de verbranding te stimuleren. Eiwitrijke voeding zoals bonen, vlees, vis, eieren, ... bevatten lysines. Deze stoffen helpen bij het afbreken van oestrogenen, vooral van belang voor vrouwen met veel heupvet en mannen met een dikke buik.



Zie ook:
Gezond afvallen
Metabool syndroom