Sportvoeding

Uw lichaam heeft niet alleen eiwit (proteïne) nodig, maar ook aminozuren (de bouwstenen van eiwit). Nodig voor de productie van spierweefsel, enzymen, hemoglobine, antistoffen, hormonen en bindingseiwitten. Eiwitten hebben we ook nodig voor kracht, ontwikkeling, het op peil houden van de spieren, voor het immuunsysteem en voor het herstel. Veel sporters nemen hun toevlucht tot alternatieve methoden (sportvoeding) voor de spierontwikkeling, concentratie en alertheid, voor meer energie en kracht, omdat het via de gewone voeding niet altijd gemakkelijk te beïnvloeden is.

Bonusan - Topsport proteinepoeder chocolade - 750 g
Vitaminstore
Proteïne bevordert spierherstel na intensieve inspanning. Draagt bij aan sterke, flexibele spieren en meer spiermassa. Proteïne is een belangrijk macro-nutriënt voor het lichaam. Het voorziet het lichaam van stikstof en essentiële aminozuren. Deze worden voortdurend door het lichaam gebruikt bij de opbouw en het herstel van bijvoorbeeld spieren. Om efficiënt in lichaamseiwit te kunnen worden omgezet, is het belangrijk dat de eiwitten een hoge biologische waarde hebben.
Optimum Nutrition, Gold Standard, 100% Whey, Double Rich Chocolate, 5 lbs (2,27 kg)
iHerb

De spieren kunnen slechts een beperkte hoeveelheid eiwit voor de groei gebruiken en dat alleen als er voldoende koolhydraten beschikbaar zijn.
Al het overmatige eiwit wordt afgebroken en/of opgeslagen als vet of later gebruikt als energiebron. Bij extra eiwit inname is het nodig om meer water te drinken omdat bij het afbraakproces van eiwit ook water uit het lichaam onttrokken wordt.
Vergeet niet dat 2% vochtverlies tijdens een inspanning de prestaties met 10% kan verminderen.
Het is niet altijd gemakkelijk te bepalen hoeveel eiwit/koolhydraten, vitaminen/mineralen nodig zijn om optimaal te profiteren van het beoogde doel dat een sporter stelt. Of je nu aan duursport doet, krachttraining of een andere sport beoefend, voor elke sport en persoonlijke behoefte is er een aangepaste sportdieet.

Formule (bereken uw eiwit) opname/dag:
  • Normaal: gewicht x 1,2 = resultaat (voorbeeld) 70 kg x 1,2 = 84 gram eiwit/dag.
  • Afslanken: gewicht x 1,5 = resultaat (voorbeeld) 70 kg x 1,5 = 105 gram eiwit/dag.
  • Sporters: gewicht x 2 = resultaat (voorbeeld) 70 kg x 2 = 140 gram eiwit/dag.
Uw lichaam kan per keer maximaal 30 gram eiwitten verwerken, meer eiwit inname is weggegooid geld. Naargelang uw behoefte 19 tot 30 gram eiwitten om de 3 uur per dag.

Zie ook:
Atletenvoet
De 3 beste supplementen voor spieropbouw
Een betere energiehuishouding
Melkzuur (ophoping in de spieren)
Spieren (info)
Spierkrampen
Spierverrekking
Uithoudingsvermogen verbeteren
Verbeter uw conditie
Vermoeidheid
Voeding en gezondheid