Spiergroei (spieren opbouwen en versterken van spiermassa)

Wat kan helpen in combinatie met oefeningen spieren te versterken en/of te vergroten:
  • BCAA’s voorkomen de afbraak van spierweefsel voor energieproductie tegen te gaan bij duursporters. Verder wordt door te weinig BCAA’s, meer tryptofaan in de hersenen opgenomen, wat via serotoninesynthese vermoeidheid veroorzaakt, BCAA suppletie gaat dit tegen.
  • Beta sitosterol vermindert dihydrotestosteron (DHT), normaliseert de testosteronspiegels. Belangrijk voor een normale prostaat, maar ook voor de spiergroei.
  • Creatine verbetert de prestatie significant tijdens hoogintensieve, kortdurende inspanningen. De mate waarin dit effect optreedt, is afhankelijk van de hoeveelheid creatine die in de periode voor de inspanning is opgeslagen in het spierweefsel. Hoe meer creatine namelijk aanwezig is in de spieren, des te meer energie er beschikbaar is voor spieractiviteit. Tot dusver is ook aangetoond dat creatine anabole processen in spierweefsel stimuleert via remming van het catabole myostatine. Het resultaat is een toename van spiermassa, meer explosieve spierkracht en een groter uithoudingsvermogen. Spierweefsel bevat onder deze omstandigheden ook meer vocht.
  • HMB (hydroxy-methyl boterzuur) speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van nieuw spierweefsel. HMB verlaagt het katabolisme (afbraakproces) dat zich normaal gesproken na een intensieve lichamelijke inspanning voordoet. Hoe minder beschadigd spierweefsel er gerepareerd moet worden, hoe sneller het lichaam nieuw spierweefsel lijkt aan te maken.
  • L-glutamine wordt geproduceerd in het spierweefsel. L-glutamine is de drijvende kracht achter het proces van spieropbouw. L-glutamine is het meest voorkomende en gebruikte aminozuur in het spierweefsel. Als er niet voldoende l-glutamine aanwezig is, stagneert de eiwitsynthese. Wanneer dan zware lichamelijke inspanning wordt verricht, zal de paradoxale situatie optreden dat de glutamineniveaus sterk zullen dalen, dus juist op de momenten dat het lichaam er de grootste behoefte aan heeft. Na een zware (sport)inspanning is een periode van enkele uren nodig om de glutamineniveaus weer op peil te brengen.
  • L-glycine voorziet het lichaam van creatine (spieropbouwende stof), helpt ook bij de behandeling van spierdystrofie (onvoldoende ontwikkeling van spieren).
  • L-isoleucine stimuleert zoals de aminozuren l-valine en l-leucine rechtstreeks de eiwitsynthese, zodat de spieropbouwende benodigde aminozuren beter door het lichaam verwerkt en aangeleverd kunnen worden en produceert biochemische stoffen die nodig zijn voor de energieproductie van spieren. L-lsoleucine heeft een direct effect op het voorkomen van de afbraak van spiereiwitten.
  • L-leucine kan bij kracht- en duursporten worden ingezet voor een prestatie verbeterend effect en een betere recovery. Inname vlak voor of na de sportprestatie van l-leuciner of als onderdeel van (wei)eiwitten bevordert de spiersynthese en remt de spierafbraak.
  • L-serine helpt de spieren versterken (spierweefsel synthese).
Spieren in het lichaam zijn nodig ter ondersteuning van het skelet, ruggenwervel. Spieren die zwak zijn door te weinig beweging, verkeerde voeding, ziekte,... zijn niet optimaal in staat gewrichten, skelet, ruggenwervel te ondersteunen, waardoor er klachten kunnen ontstaan van gewrichtspijn, gewrichtsslijtage (artrose),... Gezonde spieren hoeven niet noodzakelijk groot te zijn, maar het is wel zo dat de bloedtoevoer verbetert naarmate de spieren vergroten, spieren helpen het hart met het circuleren van het bloed in het lichaam. Het hart wordt hierdoor ontlast.

Zie ook:
3 beste supplementen voor spieropbouw
Spieren (info)
Sportvoeding
Testosteron (te weinig)