Premenstrueel syndroom PMS

Voedingssupplementen die ondersteunend helpen bij PMS:
  • Kalium 600 tot 1200 mg kalium per dag gedurende tenminste 4 cycli kan PMS-symptomen verminderen en zelfs doen verdwijnen. Kalium supplementen dienen iedere dag ingenomen te worden totdat er geen PMS-klachten meer zijn. De aanvang van de suppletie moet op dag 1 van de cyclus begonnen worden, dus wanneer de menstruatie begint. Buiten de PMS-periode kan men zich dankzij de kaliumsuppletie ook algeheel beter voelen en meer energie hebben. De verbetering lijkt volgens een vast patroon te verlopen,fysieke klachten zoals een opgeblazen buik verdwijnen doorgaans als eerste. Symptomen zoals vermoeidheid en gevoeligheid voor licht en lawaai verbeteren weer eerder dan stemmingsklachten, waarbij geïrriteerdheid het laatst lijkt te verdwijnen.
  • Krill-olie vermindert in 3 maanden tijd alle emotionele symptomen van PMS zoals onrust, stress, geïrriteerdheid en depressie. De eerste maand wordt dagelijks 2 gram kril-lolie ingenomen. De volgende 2 maanden werd de dosering gedurende 10 aansluitende dagen per maand ingenomen: 8 dagen vóór en 2 dagen tijdens de menstruatie.
  • L-tyrosine vermindert een aantal symptomen van het premenstrueel syndroom. Magnesium, de vitamine B3, vitamine B6, vitamine B12, foliumzuur, vitamine C en de spoorelementen ijzer en koper werken ondersteunend voor l-tyrosine. Het goede multi-vitamine helpt en ondersteund l-tyrosine
  • Vitamine B6 is nodig voor het goed functioneren van het hormoonstelsel en zenuwstelsel. Vitamine B6 vermindert PMS-klachten, vooral in combinatie met magnesium. Pyridoxaal-5-fosfaat (P5P) is de actieve vorm van vitamine B6. Vitamine B6 in de vorm van P5P heeft als voordeel dat de vitamine niet meer door het lichaam omgezet hoeft te worden in zijn biologisch actieve vorm, een proces dat niet bij iedereen even efficiënt verloopt.
  • Vitamine D vermindert de symptomen van PMS en ook de kans op het krijgen van PMS wordt verlaagd. Vrouwen die een dosering nemen van 600 tot 800 IE hebben een 40% verminderde kans op het krijgen van PMS.
Plantenextracten die ondersteunend helpen bij PMS:
  • Maca lijkt een normaliserende werking te hebben op de hormonale disbalans. Op grond van traditioneel gebruik en het voorschrijven van maca door artsen gespecialiseerd in complementaire geneeskunde is gebleken dat het krampen, opgeblazen gevoel, hoofdpijn en de hiervoor genoemde klachten kan verlichten.
  • Monnikspeper bevordert een normale, regelmatige en evenwichtige menstruatie. Monnikspeper kan ingezet worden bij een onregelmatige cyclus, uitblijven van de menstruatiebloeding, cyclus zonder eisprong, pijnlijke menstruatie, menstruatie met veel bloedverlies of onregelmatig bloedverlies tussen de menstruaties. Monnikspeper-extract kan na het stoppen met de pil, helpen om de hormonale balans te herstellen en de natuurlijke menstruatiecyclus weer op gang te brengen. Monnikspeper kan ook klachten verlichten voor de menstruatie zoals vocht vasthouden, verstopping (constipatie), buikpijn, rugpijn, eetbuien, prikkelbaarheid, neerslachtigheid, stemmingswisselingen, hoofdpijn, hartkloppingen en vermoeidheid. Psychische en lichamelijke klachten van PMS en PMDD kunnen sterk verminderen.
  • Zilverkaars verzacht menstruatiepijn en baarmoederkramp, zilverkaars bevordert de doorbloeding in het bekken en stimuleert de menstruatie wanneer deze moeizaam op gang komt of uitgebleven is door een hormoale ontregeling.
PMS is een verzamelbegrip voor een reeks cyclisch terugkerende lichamelijke en psychische symptomen. Die zich voordoen in het begin van de tweede helft van de cyclus voor het begin van de bloedig en eindigen als de bloeding begint. Vooral vrouwen tussen de 30 en 40 jaar hebben last van PMS.
PMS kan 150 verschillende symptomen veroorzaken, een karakteristiek beeld van PMS is er niet.

De meest voorkomende symptomen zijn:
  • Hoofdpijn.
  • Migraine.Vocht vasthouden (vooral in de benen).
  • Gewichtstoename.
  • Vaker urineren.
  • Pijnlijke borsten.
  • Hartklachten.
  • Duizeligheid.
  • Slaapstoornissen.
  • Een spanningsgevoel in de borsten doet zich vooral voor in de tweede helft van de cyclus. Onder invloed van hormonen ontstaat vaak op het moment een verhoogde vorming van klierweefsel dat zich doet voelen als spanning in de borsten.
Als men in deze periode heel prikkelbaar is, komt dat omdat ook de psyche wordt beïnvloedt door de lichamelijke veranderingen.

Veelvoorkomende psychische symptomen:
  • Angst.
  • Depressieve stemming. In dat geval is er sprake van een huilerig gevoel, een gevoel van verlaten en onbegrepen zijn, licht prikkelbaar en voor de buitenwereld niet te genieten zijn.
Deze symptomen zijn voor de vrouwen en de mensen in haar omgeving onaangenaam. De aard en kracht van de symptomen verschillen van vrouw tot vrouw.

Mogelijke oorzaken van PMS:
  • Een verstoord evenwicht tussen oestrogeen en progesteron, dat invloed heeft op de hersenchemicaliën die stemming en pijn regelen.
  • Een laag serotonine-gehalte, een chemische stof in de hersenen die verantwoordelijk is voor het emotionele welzijn.
  • Voedingstekorten.
  • Het vasthouden van vocht en zout.
  • Een lage bloedsuikerspiegel.
  • Stress-gevoelig.
Geen enkele theorie biedt een bevredigende verklaring voor alle vrouwen, de enige troost is dat de klachten meestal boven de 35 jaar geleidelijk afnemen en na de menopauze verdwijnen.

Zie ook:
Anticonceptiepil
Borstklieren (pijnlijke, opgezette)
Borstproblemen
Depressie
Duizeligheid
Menstruatiepijn
Metrorragie (baarmoederbloeding)
Migraine
Oedeem (vocht vasthouden)
Overdreven bloedverlies tijdens de menstruatie
Uitblijven van de menstruatie
Vermoeidheid