Stress

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij stress:
  • GABA vermindert stress, remt overactieve neuronen in de hersenen, draagt bij aan een helder bewustzijnsniveau. Stress symptomen zoals hoofdpijn, geïrriteerdheid, concentratiestoornissen, hyperactiviteit, piekeren kunnen ontstaan door een slechte werking van GABA in de hersenen, waardoor er overactiviteit van de neurotransmitter glutamaat ontstaat. Door het verbeteren van de GABA-niveau wordt deze overactivatie geremd en treedt er een ontspannend effect op.
  • L-theanine extract uit groene thee verbetert het concentratievermogen, leervermogen en het geheugen. L-theanine zorgt voor een toename van het GABA-gehalte in de hersenen. GABA is een neurotransmitter dat zorgt voor een ontspannen gevoel. L-theanine verhoogt het dopaminegehalte in de hersenen, een neurotransmitter voor plezier en beloning, maar ook voor serotonine. Deze neurotransmitters worden in situaties van stress en overbelasting aanzienlijk aangetast.
  • L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat echter niet rijkelijk is vertegenwoordigd in ons dagelijks voedsel. Het speelt een belangrijke rol bij de behandeling van slaapstoornissen, stress en depressies.
  • L-tyrosine heeft een anti-depressieve werking en kan met name van belang zijn voor mensen met een druk leven, stress of een hoge chemische belasting. Omgevingsstress gaat gepaard met verlaagde niveau van noradrenaline. L-tyrosine voorkomt een lage noradrenaline-niveau.
  • Magnesium een te lage inname van magnesium komt geregeld voor. Ook stress, diarree, braken en een te hoge suikerinname verlaagt het magnesiumgehalte. Magnesium is in staat de overgevoeligheid voor stress te voorkomen.
  • Vitamine B complex de gemeenschappelijke functies van de B-vitaminen zijn zeer belangrijk voor het functioneren van het zenuwstelsel en brengen verlichting aan gestreste en vermoeide mensen. Samen werken de B-vitaminen synergetisch en krachtigere dan als ze apart ingenomen worden. Ze zijn voor hun individuele taken sterk van elkaar afhankelijk, daarom is het veel beter vitamine B in een complex en in voldoende hoge dosering in te nemen.
  • Vitamine B5 mensen onder stress kunnen een tekort ontwikkelen aan vitamine B5.
  • Vitamine C is een enorm belangrijk vitamine dat een rol speelt bij vrijwel alle ziektebeelden. De gemiddelde behoefte aan vitamine C ligt volgens deskundigen tussen de 25 en 35 mg per kilogram lichaamsgewicht. Volwassenen hebben meer dan 2 gram vitamine C per dag nodig. In gevallen van ziekte of stress vreet het lichaam extra vitamine C. Een dosis van 1000 mg per dag is dan ook een minimum.
Plantenextracten die ondersteunend werken bij stress:
  • Amerikaans glidkruid versterkt de zenuwen, herstelt weefsels op het zenuwstelsel, werkt kalmerend, bevordert de slaap en vermindert angsten.
  • Citroenmelisse werkt kalmerend en ontspannend, slaapbevorderend, opbeurend en emotioneel stabiliserend.
  • Kamille werkt ontspannend, angstremmend, slaapbevorderend en mild kalmerend. Het bestanddeel apigenine uit kamille heeft een angstverminderende en kalmerende werking door de binding aan GABA-receptoren in de hersenen. Inname van Chamomilla recutita extract geeft een algeheel gevoel van ontspanning en welbehagen zonder beïnvloeding van het normale dagelijkse functioneren of de motorische coördinatie. Er bestaat geen risico op gewenning, noch op psychische of fysieke afhankelijkheid. Chamomilla recutita extract is geïndiceerd bij lichte tot matige slaapstoornissen en nachtmerries door onrust en nervositeit.
  • Kava kava werkt kalmerend, relaxerend zonder slaperig of suf te maken of het reactievermogen te verminderen, helpt bij matige depressie en vergroot het persoonlijk geluk.
  • Passiebloem werkt kalmerend op het centrale zenuwstelsel, pijnstillend en zenuwpijnstillend.
  • Valeriaan werkt kalmerend, angstwerend en vermindert overdreven werking van het zenuwstelsel.
Stress is een reactie van het lichaam op spanning. Iedereen die met belangrijke veranderingen of nieuwe taken te maken krijgt, zijn gevoeliger aan stress en psychische stoornissen. Stress zelf is niet slecht of gevaarlijk, het hoort bij het dagelijks leven en kan niet worden vermeden. Uitdagingen en veranderingen kleuren het leven, prikkelen de fantasie en zetten ons aan tot nieuwe prestaties, als we er tenminste op de juiste manier mee omgaan.

Het lichaam bereidt zich bliksemsnel voor op een topprestatie door extra brandstof (bijvoorbeeld suiker) en adrenaline beschikbaar te stellen. In noodsituaties kunt u alleen maar dankbaar zijn voor dit soort stressreacties. Wanneer de aangeboden brandstof echter niet voor een bijzondere lichamelijke of geestelijke prestatie wordt gebruikt, kan ze zich in de vorm van vet en cholesterol aan de wand van een bloedvat gaan hechten. De gelukkigste en meest succesvolle mensen, hebben geleerd goed op stress te reageren. Maar iemand die aan stress lijdt, slaagt er niet in zich aan de druk en de problemen aan te passen.

Stress kan vele oorzaken hebben, ze kan het gevolg zijn van geestelijke of emotionele factoren, maar ook de omgeving of de omstandigheden kunnen tot stress leiden. Op den duur kan stress tot ernstige geestelijke en lichamelijke schade leiden.

De keuze van Gezondheidsweb 
 prijs/kwaliteit


Zie ook:
Angst
Bijnieren (slecht werkende)
Burn-out
Concentratiestoornissen
Depressie
Dopamine
Geheugenproblemen
Hartritmestoornissen
Hyperventilatie
Maag-darmkrampen
Maagpijn
Metabool syndroom
Migraine
Nervositeit
Ontgiften
Oorsuizen
Psoriasis
Serotonine
Slaapproblemen
Spijsverteringsproblemen
Testosteron (te weinig)
Vermoeidheid