Angst

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij angst:
  • DHA (docosahexaeenzuur) vermindert angst of depressie. DHA heeft invloed op verminderde risico van een depressie en angststoornissen. De relatie tussen DHA  was echter niet synoniem met depressies, dit was wel het geval met angststoornissen.
  • DPP-IV enzym staat in voor de afbraak van exorfinen. Door exorfinen af te breken beschermt DPP-IV enzym de endorfine receptoren tegen opioïde belasting. Endorfine is een snel werkende en natuurlijke antidepressivum en een natuurlijke angstremmer.
  • GABA (gamma-aminoboterzuur) veel van de regulier ingezette geneesmiddelen, waaronder benzodiazepinen (GABA-agonisten) werken grotendeels versterkend op de GABA-activiteit, maar kennen ook ongewenste bijeffecten, zoals concentratieverlies, sufheid en bij chronisch gebruik een hoge verslavingsgevoeligheid. Het rechtstreeks inzetten van GABA als voedingssupplement heeft als groot voordeel dat het deze bijwerkingen niet kent, maar is mogelijk minder effectief door de beperkte passage van de bloed-hersenbarrière.
  • Hoog gedoseerde vitaminen/mineralen hebben een gunstig effect op de stemming, reduceren stress, beschermen ons tegen sterfte als gevolg van een hart- of vaataandoening, versterken ons immuunsysteem en nog veel meer. Tekorten zijn soms sluimerend en worden niet altijd geassocieerd met bepaalde aandoeningen, lichamelijk ongemakken en psychische problemen. Het is een vaststaand feit dat de kwaliteit van onze voeding qua hygiëne uitstekend is maar voor onze gezondheid een onvoldoende scoort, omdat onze Westerse voeding marginale hoeveelheden nutriënten bevat. Hoe stelt u vast of een multi hoog gedoseerd is? Door op het etiket eerst te kijken naar de dosis vitamine B1 (thiamine). Dit geeft meestal een goede indicatie. Een dosering van 10 tot 25 mg vitamine B1 is de optimale dosis. Een multi met bijvoorbeeld 0 tot 5 mg vitamine B1 geeft slechts een geringe aanvulling.
  • Kamille (chamomile) werkt ontspannend, angstremmend, slaapbevorderend en mild kalmerend. Het bestanddeel apigenine uit kamille heeft een angstverminderende en kalmerende werking door de binding aan GABA-receptoren in de hersenen. Inname van Chamomilla recutita extract geeft een algeheel gevoel van ontspanning en welbehagen zonder beïnvloeding van het normale dagelijkse functioneren of de motorische coördinatie. Er bestaat geen risico op gewenning, noch op psychische of fysieke afhankelijkheid. Chamomilla recutita extract is geïndiceerd bij lichte tot matige slaapstoornissen en nachtmerries door onrust en nervositeit.
  • Kava kava werkt goed tegen angst en doet het net zo goed als de farmaceutische middelen bromazepan en oxazepam, maar dan zonder de vervelende bijwerkingen die deze middelen hebben zoals slaap-, geheugen-, en concentratiestoornissen.
  • L-theanine vermindert angst en verhoogt de concentratie bij alledaagse activiteiten bij personen die een relatief hoge mate van angst ervaren. L-theanine heeft invloed op de elektrische activiteiten van de hersenen en leidt tot een toename van alfagolven. L-theanine komt slechts in geringe mate voor in theebladeren (minder dan 2%). Een effectieve dosering kan alleen bereikt worden met suppletie.
  • L-tryptofaan is van belang voor een goede gemoedstoestand. Het beschermt het zenuwweefsel en verbetert de stresstolerantie. Daarnaast ondersteunt tryptofaan de darmwerking en vermindert het hongergevoel. Ter vermindering van de stressgevoeligheid, bij geestelijke druk en angst. 5-htp werkt beter dan L-tryptofaan.
  • Omega 3 met EPA/DHA EPA en DHA worden sneller en beter opgenomen uit geëmulgeerde visolie dan uit gewone visolie en wordt beter verdragen. Visolie dient gezuiverd te zijn van schadelijke verontreinigingen (zware metalen, dioxines, PCB’s) en voldoende antioxidanten (gemengde tocoferolen) te bevatten om oxidatie tegen te gaan.  EPA en DHA hebben in de hersenen een gunstige invloed op stemming, gedrag en denkvermogen en zijn essentieel voor een goede neurologische en visuele ontwikkeling tijdens de foetale fase en vroege kindertijd (met name DHA). Helpt bij psychische aandoeningen zoals bij angststoornis.
  • Prebiotica is mogelijk zinvol bij de behandeling van neuropsychiatrische aandoeningen waarbij angst en neuroinflammatie een rol spelen. Prebiotica heeft angstverminderende eigenschappen die mogelijk een gevolg zijn van een veranderde genexpressie van IL-1beta en 5-HT2A in de frontale cortex.
  • Probiotica heeft invloed op de gemoedstoestand. Stress, angsten en depressief verminderen bij het nemen van 1 bepaalde bacteriestam, Lactobacillus rhamnosus.
  • 5-HTP cholecystokinine (CCK) is een verzameling van peptidehormonen die in het maagdarmkanaal wordt aangemaakt om verteringsprocessen in gang te zetten en een verzadigingssignaal naar de hersenen te sturen. Cholecystokinine-tetrapeptide (CCK-4) is het kleinste lid van deze familie. Wanneer deze stof bij gezonde mensen wordt geïnjecteerd, kan het een paniekaanval veroorzaken. Mensen met paniekaanvallen zijn ongebruikelijk gevoelig voor CCK-4, wat waarschijnlijk samenhangt met een tekort aan serotonine in de hersenen. Uit onderzoek blijkt dat 5-HTP de intensiteit van de paniekaanvallen kan verminderen, waarbij vrouwen meer baat hebben bij 5-HTP dan mannen.
  • Vitamine C (bioflavonoïden complex) kan effectief angst verminderen, vitamine C heeft positieve effecten op het gemoed.
  • Vitamine D3 is belangrijk voor de neurologische functies zoals bij stemmingen, depressie en angsten.

Angst is een natuurlijk en ook nuttig gevoel omdat daarbij extra adrenaline wordt afgegeven. Dit hormoon zorgt voor extra kracht in gevaarlijke of onaangename situaties. Bij normale angst is men zich meestal bewust van de reden. Maar soms lijkt angst geen duidelijke oorzaak te hebben of is ze, gezien de situatie, overdreven. Als angst lang na het gevaar aanhoudt, dan wordt angst zelf en niet de oorzaak van de angst een probleem.

Mensen met onredelijke angsten hebben er moeite mee zich in het dagelijkse leven staande te houden. Zij kunnen zich slecht ontspannen en zijn niet in staat echt te genieten. Irrationele angst kent vele vormen, we spreken van een fobie wanneer bepaalde voorwerpen of situaties angst aanjagen. Soms stammen irrationele of overdreven angsten uit een ver verleden (kinderangsten), zoals bang voor het donker, voor de boeman,... Verdrongen gevoelens of zenuwaandoeningen spelen ook een rol.


Hoewel angst een emotie is, kan ze lichamelijke symptomen veroorzaken die niet alleen tussen de oren zitten:

  • Pijn (hoofd, borst, buik en rug).
  • Slapeloosheid.
  • Spierspanningen.
  • Duizeligheid.
  • Misselijkheid, braken.
  • Diarree.
  • Veelvuldig plassen.
  • Zweten.
  • Hartkloppingen.
  • Abnormaal diep ademen.
  • Zich moe voelen.
  • Zwak, lusteloos voelen.
  • Je omgeving dringt nauwelijks door.
  • Brok in de keel.
Over het algemeen verdwijnen de symptomen als de oorzaak van de angst is verdwenen. Toch hebben sommige mensen jarenlang last van terugkerende aanvallen, zij lijden aan chronische angst. Lichamelijk zwakke mensen ervaren eerder angst dan personen die in een goede conditie zijn.

Kruiden voor rust en ontspanning

Zie ook: