Burnout, burn-out, overspannen


Voedingssupplementen die ondersteunend helpen bij een burn-out:
  • Acetyl-L-carnitine (ALC) chronisch vermoeide mensen zoals ook gepaard gaat bij een burn-out hebben lage serumspiegels van ALC. Als er een (tijdelijk) herstel optreedt, zijn de ALC-spiegels ook hoger. Bij chronische vermoeidheid zijn de cortisolspiegels vaak te hoog. ALC kan deze spiegels normaliseren.
  • L-tyrosine is een belangrijke bouwsteen van dopamine, adrenaline, noradrenaline en schildklierhormonen, allemaal stimulansen van de stofwisseling en het zenuwstelsel. Stress gaat gepaard met verlaagde niveaus van noradrenaline, tyrosine voorkomt deze daling.
  • Vitamine B-complex stress, cafeïne, alcohol, ... hebben een sterke invloed op de behoefte aan B-vitaminen. Onze Voeding is rijk aan lege calorieën, die wel energie maar weinig voedingstoffen leveren. Voedingsstoffen die nodig zijn om deze energie te verwerken. Samen werken de B-vitaminen synergetisch, ze werken samen in een complex en zijn voor hun individuele taken sterk van elkaar afhankelijk. Daarom is het belangrijk B-vitaminen in een complex en in voldoende hoge dosering te nemen. De officieel aanbevolen dagelijkse hoeveelheden zijn veelal te laag.
Platenextracten die ondersteunend helpen bij een burn-out:
  • Koreaanse ginseng helpt als adaptogeen tegen lichamelijke en psychische stress, verbetert de stresstolerantie/stressbestendigheid.
  • Rhodiola rosea is een adaptogeen en richt zich op het verminderen van stress, waardoor vele lichamelijke ongemakken, waaronder verminderde weerstand, vermoeidheid, hart- en vaatziekten en depressiviteit voorkomen kunnen worden. Rhodiola verhoogt de weerstand tegen fysieke, chemische, biologische en psychologische stress, verhoogt de stressbestendigheid, werkt algemeen versterkend, is een antioxidant en vangt vrije radicalen, verhoogt de zuurstofvoorziening, verhoogt de vetverbranding, verhoogt het prestatievermogen en de recuperatie.
  • Siberische ginseng is een algemeen versterkend middel, vitaliserend, stimulerend vooral bij ouderen. Siberische ginseng kan ondersteunend helpen bij vermoeidheid, uitputting, algemene zwakte bij ouderdomszwakte, herstel na chronische ziekte en operatie, zwakte na een infectieziekte, ondersteunend bij CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom.


In een evenwichtige situatie heeft men voldoende draagkracht en reserves om het hoofd te bieden aan stress die een gevolg is van de dagelijkse problemen. Daardoor wordt de grens van de geestelijke draagkracht niet overschreden. Bij toenemende belasting of afnemende draagkracht kan er een overprikkeling van het zenuwstelsel ontstaan.

Symptomen bij een burn-out zijn:
  • Vermoeidheid.
  • Krachteloosheid.
  • Abnormale gevoeligheid voor pijn.
  • Angst.
  • Depressie.
  • Agressie (uitbarsting van woede).