L-theanine

L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). L-theanine is een stof met rustgevende en immuun stimulerende eigenschappen, is van invloed is op de elektrische activiteit van de hersenen en leidt tot een toename van alfagolven. Vooral in combinatie met cafeïne zorgt L-theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt. L-theanine komt slechts in geringe mate voor in theebladeren (minder dan 2%). Een effectieve dosering kan alleen bereikt worden met suppletie.

Ondersteunende werking van L-theanine bij de volgende aandoeningen:
  • ADHD/ADD: L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen: GABA, dopamine, serotonine, glutamaat. Zorgt voor een toename van mentale alertheid en concentratie, mentale moeheid zal minder snel optreden. Theanine heeft beschermende eigenschappen op de hersenen.
  • Angst: L-theanine vermindert angst en verhoogt de concentratie bij alledaagse activiteiten bij personen die een relatief hoge mate van angst ervaren. L-theanine heeft invloed op de elektrische activiteiten van de hersenen en leidt tot een toename van alfagolven. L-theanine komt slechts in geringe mate voor in theebladeren (minder dan 2%). Een effectieve dosering kan alleen bereikt worden met suppletie. 
  • Concentratiestoornissen: L-theanine kan het geheugen en de cognitieve alertheid verbeteren.
  • Dopamine-spiegel (te lage): L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat), verhoogt het dopamine gehalte in de hersenen.
  • Stress (spanningen): L-theanine verbetert het concentratievermogen, leervermogen en het geheugen. L-theanine zorgt voor een toename van het GABA-gehalte in de hersenen. GABA is een neurotransmitter dat zorgt voor een ontspannen gevoel. L-theanine verhoogt het dopaminegehalte in de hersenen, een neurotransmitter voor plezier en beloning, maar ook voor serotonine. Deze neurotransmitters worden in situaties van stress en overbelasting aanzienlijk aangetast.
  • Vermoeidheid (gebrek aan energie): L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). Vooral in combinatie met cafeïne zorgt theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt.
Dosering:
  • Adviesdosering 1 tot 3 x per dag 200 mg, therapeutische dosering 3 x per dag 400 tot 800 mg (verdeelt over de dag).

Waarschuwing:
  • Het gebruik van l-theanine is veilig in de aangegeven doseringen.