L-theanine

L-theanine is een aminozuur dat voorkomt in groene thee. Theanine heeft een chemische structuur dat sterk lijkt op glutamaat (een van nature voorkomend aminozuur in het lichaam dat helpt zenuwimpulsen in de hersenen door te geven). Glutamaat is één van de belangrijkste neurotransmitters in het zenuwstelsel, is vooral in overmaat aanwezig in de hersenschors en werkt stimulerend op andere zenuwcellen. Theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine en glutamaat). L-theanine is een stof met rustgevende en immuun stimulerende eigenschappen, heeft invloed op elektrische activiteiten van de hersenen en leidt tot een toename van alfagolven. Vooral in combinatie met cafeïne zorgt L-theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt. L-theanine komt slechts in geringe mate voor in theebladeren (tussen de 2 en 50 %). Een effectieve dosering kan alleen bereikt worden met supplementen.
Ondersteunende werking van L-theanine bij de volgende aandoeningen:
  • ADHD/ADD: L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen: GABA, dopamine, serotonine, glutamaat. Zorgt voor een toename van mentale alertheid en concentratie, mentale moeheid zal minder snel optreden. Theanine heeft beschermende eigenschappen op de hersenen.
  • Angst: L-theanine vermindert angst en verhoogt de concentratie bij alledaagse activiteiten bij personen die een relatief hoge mate van angst ervaren.
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS): L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). Vooral in combinatie met cafeïne zorgt theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt.
  • Concentratiestoornissen: L-theanine kan het geheugen en de cognitieve alertheid verbeteren.
  • Dopamine-spiegel (te lage): L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat), verhoogt het dopamine gehalte in de hersenen.
  • Stress (spanningen): L-theanine is een extract uit groene thee dat het concentratievermogen, leervermogen en het geheugen kan verbeteren. L-theanine zorgt voor een toename van het GABA-gehalte in de hersenen. GABA is een neurotransmitter dat zorgt voor een ontspannen gevoel. L-theanine verhoogt het dopaminegehalte in de hersenen, een neurotransmitter voor plezier en beloning, maar ook voor serotonine. Deze neurotransmitters worden in situaties van stress en overbelasting aanzienlijk aangetast.
  • Vermoeidheid (gebrek aan energie): L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). Vooral in combinatie met cafeïne zorgt theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt.

Dosering:
  • Adviesdosering 1 tot 3 x per dag 200 mg, therapeutische dosering 3 x per dag 400 tot 800 mg (verdeelt over de dag).
Synergisme (versterkt de werking van L-theanine):
  • Cafeïne.
Waarschuwing:
  • L-theanine kan een paar milde bijwerkingen veroorzaken, zoals bij alle supplementen hangen deze bijwerkingen vaak af van de individuele gebruiker, de dosering en het combineren van L-theanine met een andere stoffen. De meest voorkomende bijwerkingen zijn hoofdpijn, duizeligheid en interacties met medicatie. Om hoofdpijn en duizeligheid te voorkomen, moet u L-theanine in de aanbevolen dosering gebruiken (de aanbevolen dosering kan voor u afwijken en minder of meer zijn). Dagelijks gebruik van L-theanine kan er toe leiden dat uw lichaam een tolerantie ontwikkelt, dit kan u voorkomen door niet dagelijks l-theanine te nemen maar bijvoorbeeld 3 x per week.