5-HTP

Ter bevordering van de serotonine- en melatoninesynthese is 5-HTP veel effectiever en in een veel lagere dosis dan L-tryptofaan (ongeveer 10 x lager). 5-HTP heeft ook invloed op andere neurotransmittersystemen en (signaal)moleculen (zoals dopamine, noradrenaline, adrenaline, BDNF (brain-derived neurotrophic factor) en bèta-endorfine).
Ondersteunende werking van 5-HTP bij de volgende aandoeningen:
  • Angst: cholecystokinine (CCK) is een verzameling van peptidehormonen die in het maagdarmkanaal wordt aangemaakt om verteringsprocessen in gang te zetten en een verzadigingssignaal naar de hersenen te sturen. Cholecystokinine-tetrapeptide (CCK-4) is het kleinste lid van deze familie. Wanneer deze stof bij gezonde mensen wordt geïnjecteerd, kan het een paniekaanval veroorzaken. Mensen met paniekaanvallen zijn ongebruikelijk gevoelig voor CCK-4, wat waarschijnlijk samenhangt met een tekort aan serotonine in de hersenen. Uit onderzoek blijkt dat 5-HTP de intensiteit van de paniekaanvallen kan verminderen, waarbij vrouwen meer baat hebben bij 5-HTP dan mannen.
  • Noradrenaline (te laag)
  • Pijn
  • Serotonine (te laag)
  • Slaapproblemen: 5-HTP is een voorloper van L-tryptofaan, maar heeft geen transportmolecule nodig, ongeveer 70 % wordt gebruikt voor de synthese van de neurotransmitters zoals melatonine en serotonine, maar ook dopamine, noradrenaline, adrenaline,... Het supplement 5-HTP heeft een zeer gunstig effect ter verbetering van de slaap.
  • Verslavingen
Dosering
  • Algemene adviesdosering: 50-800 mg.
  • Depressie: 150-400 mg/dag.
  • Dysthymie (stemmingsstoornis): vanaf 50 mg/dag.
  • Fibromyalgie: 300 mg/dag.
  • Chronische (spannings)hoofdpijn, migraine: 300 mg/dag.
  • Obsessief-compulsieve stoornis: 200 mg/dag.
  • Obstructieve slaapapneu: 250 mg/dag.
  • Bouw de dosis 5-HTP geleidelijk op en neem het supplement bij voorkeur verdeeld over de dag in bij de maaltijden.
Waarschuwing:
  • 5-HTP is veilig in de geadviseerde doseringen, hogere doseringen bij voorkeur onder begeleiding van een deskundige.