5-HTP

Ter bevordering van de serotonine- en melatoninesynthese is 5-HTP (5-hydroxytryptofaan) veel effectiever en in een veel lagere dosis dan L-tryptofaan (ongeveer 10 x lager). 5-HTP heeft ook invloed op andere neurotransmittersystemen en (signaal)moleculen (zoals dopamine, noradrenaline, adrenaline, BDNF (brain-derived neurotrophic factor) en bèta-endorfine).
Mogelijk helpt 5-HTP bij:
  • Angst: cholecystokinine (CCK) is een verzameling van peptidehormonen die in het maagdarmkanaal wordt aangemaakt om verteringsprocessen in gang te zetten en een verzadigingssignaal naar de hersenen te sturen. Cholecystokinine-tetrapeptide (CCK-4) is het kleinste lid van deze familie. Wanneer deze stof bij gezonde mensen wordt geïnjecteerd, kan het een paniekaanval veroorzaken. Mensen met paniekaanvallen zijn ongebruikelijk gevoelig voor CCK-4, wat waarschijnlijk samenhangt met een tekort aan serotonine in de hersenen. Uit onderzoek blijkt dat 5-HTP de intensiteit van de paniekaanvallen kan verminderen, waarbij vrouwen meer baat hebben bij 5-HTP dan mannen.
  • Depressie: 5-HTP verbetert de symptomen van depressie, verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat een doses van 150 à 3000 mg per dag gedurende 2 tot 4 weken de symptomen van depressie kunnen verbeteren. 5-HTP kan voor sommige mensen net zo nuttig kan zijn als conventionele antidepressiva.
  • Noradrenaline (te laag)
  • Pijn: serotonine heeft een functie bij het verwerken van pijnprikkels, bij voldoende serotonine ligt de pijngrens hoger dan als de serotoninespiegel laag is. Het verhogen van de serotoninesynthese met supplementen is gebleken dat 5-HTP veel effectiever is dan L-tryptofaan.
  • Serotonine (te laag): 5-HTP verhoogt, als directe precursor van serotonine, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In tegenstelling tot veel van de genoemde medicijnen gaat dat vrijwel zonder bijwerkingen. 5-HTP is veel effectiever dan tryptofaan voor de synthese van serotonine. 5-HTP wordt veel beter geabsorbeerd dan tryprofaan en wordt niet geremd door andere aminozuren. Het is niet nodig om 5-HTP apart in te nemen zoals bij tryptofaan.
  • Slaapproblemen: 5-HTP is een voorloper van L-tryptofaan, maar heeft geen transportmolecule nodig, ongeveer 70 % wordt gebruikt voor de synthese van de neurotransmitters zoals melatonine en serotonine, maar ook dopamine, noradrenaline, adrenaline,... Het supplement 5-HTP heeft een zeer gunstig effect ter verbetering van de slaap.
  • Verslavingen: 5-HTP is een aminozuur dat een directe voorloperstof is van serotonine en melatonine. Serotonine is in de hersenen een belangrijke neurotransmitter voor de regulatie van onder meer stemming, gedrag en seksualiteit en een normale eetlust (zonder overmatige behoefte aan bijvoorbeeld koolhydraten). In het maagdarmkanaal geproduceerde serotonine speelt een rol bij de afgifte van spijsverteringssappen, de darmperistaltiek en gevoelswaarneming. Een serotoninetekort is in verband gebracht met diverse klachten zoals (eet)verslavingen.

Dosering:
  • Algemene adviesdosering: 50-800 mg.
  • Depressie: 150-400 mg/dag.
  • Dysthymie (stemmingsstoornis): vanaf 50 mg/dag.
  • Fibromyalgie: 300 mg/dag.
  • Chronische (spannings)hoofdpijn, migraine: 300 mg/dag.
  • Obsessief-compulsieve stoornis: 200 mg/dag.
  • Obstructieve slaapapneu: 250 mg/dag.
  • Bouw de dosis 5-HTP geleidelijk op en neem het supplement bij voorkeur verdeeld over de dag in bij de maaltijden.
Waarschuwing:
  • 5-HTP is veilig in de geadviseerde doseringen, hogere doseringen bij voorkeur onder begeleiding van een deskundige.
5-HTP wordt in de hersenen met behulp van vitamine B6 omgezet in serotonine