Doorgaan naar hoofdcontent

Insectenbeten (insectensteken)


Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij een insectenbeet:
  • Thiamine (vitamine B1) sommige mensen hebben baat bij het slikken van een vitamine B-complex. Het maakt hen minder aantrekkelijk voor muggen, die een hekel hebben aan de geur van vitamine B1.
  • Vitamine C (bioflavono├»den complex) gestoken door een wesp of bij, probeer dan zo snel mogelijk 1000 mg tabletten vitamine C te bemachtigen (neem ze mee op reis!). Slik direct 5 tot 10 tabletten en vervolgens elk uur 1 tot 3 tabletten. Wanneer u uw darm hoort rommelen, zit u aan de bovengrens van de dosering. Dit is een teken dat u de toediening kunt minderen. Om de pijn van een insectenbeet snel te verminderen: neem een vitamine C tablet en plet deze, bijvoorbeeld met een vijzel. Maak het topje van een vinger nat, doop deze in het vitamine C-poeder en wrijf hiermee de insectenbeet in. Ook de pijn van een kwallenbeet kan hierdoor overigens snel afnemen.
Over het algemeen zijn insectenbeten en insectensteken ongevaarlijk, maar bij sommige mensen kunnen ze een allergische reactie veroorzaken die zo ernstig zijn, dat ze in een extreme, levensbedreigende shocktoestand terechtkomen. Zoals bijvoorbeeld bij muggenbeten: iedereen die in dezelfde ruimte aanwezig is waar muggen zijn, zullen over het algemeen quasi evenveel kans hebben om gestoken te worden. Maar de ene mens is allergischer dan een ander. Sommige mensen hebben totaal geen last, terwijl andere mensen enorm jeukende bulten krijgen die als warme schijven aanvoelen. Bijensteken, wespensteken, dazensteken en muggensteken zijn insectenbeten die het meest voorkomen.