Fracturen (beenbreuk of botbreuk)

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij beenbreuken:
  • Calcium - magnesium beschermen tegen botbreuken, ze zijn belangrijk voor de opbouw en het behoud van sterke botten en tanden.
  • L-proline is een belangrijk bestanddeel van collageen en helpt de opbouw van beenderen, huid en bloedvaten.
  • Silicium versnelt het herstel van botbreuken, is noodzakelijk voor de vorming van gewrichtskraakbeen.
  • Vitamine B tekort verhoogt de homocysteïnegehalte, dit kan leiden tot verlies van botmassa, verminderde botsterkte en een verhoogd risico van botbreuken. 
  • Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en verhoogt de opname van calcium in botten en tanden, helpt botbreuken voorkomen en sneller herstellen.
  • Vitamine E tekort verhoogt het risico op botbreuken, vitamine E heeft een positief effect op de botdichtheid en de spiermassa van ouderen, mogelijk door de antioxidatieve eigenschappen van vitamine E.
  • Vitamine K is belangrijk voor de activiteit van osteocalcine, een boteiwit dat een belangrijke rol speelt bij de vorming en instandhouding van gezond en goed gemineraliseerd botweefsel.
 
Een fractuur (beenbreuk of botbreuk) wordt gekenmerkt door het breken van een bot, veroorzaakt door (bijvoorbeeld) een val waardoor het bot meer belast wordt dan het aankan.

Feiten:
  • Een verhoogde homocysteïnespiegel vergroot de kans op botfracturen. Mensen met een hoge homocysteïnspiegel hebben in vergelijking met mensen met een lage concentratie van homocysteïne met bijna 1,7 x meer kans op een heupfractuur. Homocysteïne is een stof van de stofwisseling, een verhoogde homocysteïnespiegel wordt veroorzaakt door een gebrekkige homocysteïnestofwisseling. Waardoor homocysteïne zich kan ophopen, een gevolg van een genetische afwijking of door verkeerde leefgewoonte of algehele veroudering.
  • Een hoge melkconsumptie voorkomt geen heupfractuur op oudere leeftijd. In tegenstelling tot de gangbare opvatting blijkt een hoge melkinname tijdens de tienerjaren geen garantie voor de preventie van botbreuken op oudere leeftijd. Voor mannen leidt het dagelijks drinken van melk zelfs tot een verhoogde kans op een heupbreuk.
  • Voedingstekorten zoals aan vitamine C, vitamine E en vitamine K houden verband met een verminderde botgezondheid. De effecten van deze voedingsstoffen kunnen beïnvloed worden door roken, hormoontherapie na de overgang en inname van calcium en vitamine D. Deze bevindingen geven het belang van goede voeding aan voor het behoud van de botmassa en het verminderen op de kans om osteoporose en botbreuken te krijgen.
Broze beenderen:
We spreken van broze beenderen indien ze bij de geringste schok breken. Deze broosheid is een fundamenteel kenmerk van osteoporose waarbij de botmassa vermindert. Osteoporose treft vooral vrouwen na de menopauze, maar ook zieken die lange tijd bedlegerig zijn geweest of patiënten die voortdurend corticosteroïden moeten nemen.

Iedereen kan een botbreuk oplopen, maar bejaarden worden hier zeer veel door getroffen doordat ze gemakkelijk vallen en doordat hun beenderen brozer geworden zijn. Botbreuken komen ook voor bij jongeren, vooral bij hen die sporten beoefenen waardoor ze gemakkelijk kunnen vallen.


Zie ook:
Ischias
Osteoporose