Ribose

Ribose wordt in de cellen omgezet in energie door het aanzetten en stimuleren van ATP-productie. ATP (adenosine trifosfaat) is een molecuul dat energie opslaat en levert. ATP-moleculen vormen als het ware de accu van onze cellen zodat de benodigde energie voor al onze lichaamsfuncties en dagelijkse activiteiten zo goed mogelijk gegarandeerd is.

Ondersteunende werking van ribose bij de volgende aandoeningen:
  • Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
  • Fibromyalgie
  • Uithoudingsvermogen (betere prestaties)
  • Vermoeidheid (gebrek aan energie): ribose bevordert een toename van energie en algemeen welbevinden van respectievelijk 45% en 30%. Ribose verbetert zowel het energiepeil, slaap, mentale helderheid en vermindert pijn. Co-enzym Q10, L-carnitine en D-ribose verschillen onderling totaal qua chemische structuur. Qua functie vullen ze elkaar aan, de kracht zit hem in de combinatie. Vandaar dat ze ook aangeduid worden als het energietrio. Hun werkingsgebied zijn de mitochondriën. Dit zijn de energiecentrales van alle spiercellen, inclusief die van het hart. Ribose is het belangrijkste grondbestanddeel van ATP. L-carnitine en co-enzym Q10 werken beide in het binnenmembraan van de mitochondriën. Dat co-enzym Q10 niet zomaar een stof is, het draagt bij aan de energievoorziening en is bovendien een krachtige antioxidant.pijn.
Dosering:
  • Aanbevelingen voor ribose kunnen variëren tussen de 3 en 60 gram per dag. Een veelgebruikte dosering is 2 x per dag tussen de 2 en 10 gram. In onderzoek worden echter vaak hogere doseringen Ribose gebruikt (16 tot 36 gram per dag), ingenomen in 4 doses. Wegens de goede oplosbaarheid en aangename zoete smaak laat ribose zich goed mengen in dranken of vloeibaar voedsel.
➤ D-Ribose

Synergisme (versterkt de werking van ribose):