Omega 3 (vetzuren)

De keuze van Gezondheidsweb 
 prijs/kwaliteit







Ondersteunende werking van omega 3 bij de volgende aandoeningen:

Dosering:
  • Voor een dagelijkse onderhoudsdosis kan worden uitgegaan van circa 300-1000 mg EPA+DHA per dag. De optimale therapeutische dosering omega-3 vetzuren varieert per aandoening en kan oplopen tot 5 à 10 gram per dag. Visolie kan desgewenst worden verwerkt in onder meer salades, yoghurt of vruchtensappen.
Synergisme (versterkt de werking van omega-3):
Waarschuwing:
  • In de aangegeven dosering zijn geen contra-indicaties bekend.
  • Los van een effect op de bloedstolling, zoals vermeld bij interacties, bestaat vooral bij gebruik van hoge doses visolie (meer dan 5 gram EPA+DHA per dag) het risico op diarree, misselijkheid en opboeren.
  • Omdat omega-3 vetzuren bloedklontering tegengaan, kunnen bij patiënten die bloedverdunners gebruiken, een tekort aan vitamine K hebben of andere medicijnen gebruiken die de bloedstolling remmen (aspirine), interne bloedingen ontstaan bij gebruik van hoge doses omega-3 vetzuren (meer dan 5 gram EPA+DHA). Het effect op de bloedstolling van omega-3 vetzuren is na 6 weken behandeling maximaal. Ook andere interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.
Indicaties:
  • Hart- en vaatziekten: aderverkalking, kransvatziekte, hartinfarct, beroerte, cardiomyopathie (hartspierziekte), hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, hartfalen.
  • Psychiatrische aandoeningen: schizofrenie, depressie, angststoornis, borderline stoornis, agressie.
  • Psychische stress.
  • Concentratie stoornissen bij kinderen: ADD/ADHD, autisme, dyslexie, dyspraxie.
  • Voorkomen van geestelijke achteruitgang.
  • Aandoeningen van het zenuwweefsel: multiple sclerose, ziekte van Parkinson, Alzheimer.
  • Zwangerschap en groei van baby's en jonge kinderen (met name DHA vetzuur).
  • Huidaandoeningen: psoriasis, neurodermatitis (huidontsteking), atopisch eczeem, acne.
  • Reumatische aandoeningen: artrose, Bechterew, reumatoïde artritis.
  • Chronische niet-specifieke nekpijn en lage rugpijn.
  • Voorkomen van osteoporose (botontkalking).
  • Verbeteren spierkracht bij ouderen (in combinatie met krachttraining).
  • Chronische darmontstekingen: Crohn, colitis ulcerosa.
  • COPD: astma, bronchitis, emfyseem.
  • Allergieën.
  • Auto-immuunziekten.
  • Verminderde weerstand.
  • Premenstrueel syndroom (PMS).
  • Menopauzale opvliegers.
  • Hypertriglyceridemie.
  • Metabool syndroom, (preventie) diabetes type 2.
  • Obesitas.
  • Niet-alcoholische leververvetting.
  • Wondheling.
  • Chronische periodontitis (ontsteking van het vlies rondom een tand in detandkas)..
  • Sikkelcelanemie.
  • Preventie leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie (oogaandoening waardoor gezichtsscherpte afneemt).
Omega-3 (triglyceriden) Vitaminstore

Meer info:
  • De meervoudig onverzadigde vetzuren behoren tot de essentiële voedingsstoffen. Ze bestaan uit twee grote groepen: omega-3 vetzuren (alfa-linoleenzuur (ALA) en daaruit gevormde metabolieten zoals EPA en DHA) en omega-6 vetzuren (linolzuur en metabolieten zoals arachidonzuur en GLA). Onze huidige voeding bevat (meer dan) voldoende omega-6 vetzuren (linolzuur uit plantaardige oliën en vetten, arachidonzuur uit vlees), terwijl de inname van omega-3 vetzuren (ALA uit lijnzaadolie en canolaolie, EPA en DHA uit vette vis, zeevoedsel of algen) juist onder de maat is. De verhouding tussen omega-6 en omega-3 vetzuren in westerse voeding is ongeveer 15-25 : 1, terwijl een verhouding van circa 5:1 tot 1:1 wenselijk is. Een hoge ratio tussen omega-6 en omega-3 vetzuren in voeding bevordert onder meer ontstekingen en is geassocieerd met vele chronische ontstekingsgerelateerde ziekten.
  • Het enzym delta-6-desaturase reguleert zowel de omzetting van linolzuur naar DGLA als de omzetting van ALA naar (uiteindelijk) EPA. Bij een overmaat van linolzuur is er vrijwel geen delta-6-desaturase meer beschikbaar voor de omzetting van ALA. Daar komt bij dat het enzym zeer traag werkt en wordt geremd door allerlei voedingsfactoren (o.a. transvetzuren, verzadigde vetten, alcohol, tekorten aan zink, magnesium, vitamine C, vitamine B3 en/of vitamine B6) en metabole factoren (anticonceptiepil, hypercholesterolemie, insulineresistentie, bepaalde medicijnen). Het is dus maar de vraag of consumptie van ALA leidt tot voldoende verhoging van de spiegels van EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur).
  • EPA en DHA essentieel: aanvankelijk werd aangenomen dat alleen de precursors alfalinoleenzuur (omega-3 serie) en linolzuur (omega-6 serie) essentieel zijn voor de mens, aangezien we over enzymen (desaturases, elongases) beschikken die deze vetzuren kunnen metaboliseren. Echter, een groot aantal studies heeft uitgewezen dat de omzetting van ALA naar EPA en DHA (en linolzuur naar GLA) bij de mens zeer inefficiënt is. Slechts 0,3 tot 8% van ALA wordt omgezet in EPA en maximaal 0,5-1% in DHA, zelfs onder optimale condities. Wetenschappers zijn daarom van mening dat EPA en DHA moeten worden beschouwd als essentiële vetzuren en dat consumptie van uitsluitend ALA (uit lijnzaadolie en andere plantaardige bronnen) onvoldoende is voor een goede omega-3 vetzuurstatus.
  • Supplementen met EPA en DHA: bij suppletie met visolie met EPA en DHA heeft het de voorkeur EPA en DHA in de vorm van triglyceriden in te nemen (de natuurlijke vorm in voedsel) en niet als ethylesters. Nog afgezien van mogelijke toxische effecten zijn ethylesters van DHA en EPA minder stabiel, oxideren sneller en worden minder goed verteerd en opgenomen, vooral als ze worden ingenomen bij een maaltijd met weinig vet. In onderzoek is aangetoond dat de biologische beschikbaarheid van DHA en EPA uit triglyceriden tot 70% hoger is dan uit ethylesters.
  • Daarnaast is het goed te kiezen voor visolie in emulsievorm. EPA en DHA worden significant sneller en beter opgenomen uit geëmulgeerde visolie dan uit gewone visolie. Bovendien wordt geëmulgeerde visolie beter verdragen. Visolie dient gezuiverd te zijn van schadelijke verontreinigingen (zware metalen, dioxines, PCB’s) en voldoende antioxidanten (gemengde tocoferolen) te bevatten om oxidatie tegen te gaan.
  • De lange keten omega-3 vetzuren (EPA, DHA):
  • Spelen een belangrijke rol in de structuur (fosfolipidendubbellaag) en functie van celmembranen en intracellulaire membranen.
  • Reguleren de genexpressie en zijn van belang voor de signaaloverdracht in cellen.
  • Reguleren celdeling, celdifferentiatie en celapoptose.
  • Reguleren het immuunsysteem.
  • Zijn precursors van eicosanoïden, docosanoïden, lipoxines, resolvines, protectines en maresines met ontstekingsremmende activiteit (en remmen eicosanoïden uit arachidonzuur die ontsteking, trombose en vaatvernauwing bevorderen).
  • Zijn in zenuwweefsel precursors van neuroprotectines en resolvines die (ontstekings)pijn tegengaan.
  • Hebben in de hersenen een gunstige invloed op stemming, gedrag en denkvermogen (DHA en EPA) en zijn essentieel voor een goede neurologische en visuele ontwikkeling tijdens de foetale fase en vroege kindertijd (met name DHA.
  • Veranderen de adipokinesynthese in vetweefsel (met afname van adipokines die insulineresistentie, ontsteking en atherosclerose bevorderen en toename van beschermende adipokines zoals adiponectine).
  • Remmen atherosclerose, verbeteren de endotheelfunctie, verminderen arteriële stijfheid, verlagen de bloeddruk, verlagen de hartslag, gaan trombose tegen, verlagen de triglyceriden- en atherogeen LDL-cholesterolspiegel en verhogen de HDL-cholesterolspiegel.
  • Versterken, in combinatie met krachttraining, het neuromusculaire systeem bij ouderen met toename van spierkracht en functionele capaciteit.
Zie ook:
Omega-3 vetzuren DHA + EPA
Omega-3 DHA
Omega-3 vetzuur EPA
Omega-3 en omega-6 informatie