Omega 3 (vetzuren)

Omega 3 met EPA/DHA in de vorm van triglyceriden (de natuurlijke vorm in voedsel) hebben de voorkeur en niet als ethylesters. Omega-3 en omega-6 hebben we beiden nodig, in de juiste verhoudingen. In een ideaal dieet is de verhouding omega-3 en omega-6: 1/1. Maar met ons huidig voedselpatroon is de verhouding: 1/16 en meer. Als gevolg dat hart- en vaatproblemen veelvuldig voorkomen en doodsoorzaak nummer 1 is. Gevaar om te weinig omega-6 op te doen is er niet, het zit in bijna alles. Koop geen supplementen waar omega-3 en omega-6 gemend inzitten, enkel omega 3 vetzuren (EPA en DHA).
Ondersteunende werking van omega 3 bij de volgende aandoeningen:
  • Acne: onze moderne voedingspatroon zorgt ervoor dat we meer omega-6 dan omega-3 binnenkrijgen. Teveel aan omega-6 kan de oorzaak zijn van de ontstoken talgklieren die acne veroorzaken. 
  • Acrocyanose: omega 3 met EPA/DHA verbeteren de conditie van de bloedvaten: remmen atherosclerose, verbeteren de endotheelfunctie (binnenbekleding van de bloed- en lymfevaten), verminderen arteriële stijfheid, verlagen de bloeddruk, verlagen de hartslag, gaan trombose tegen, verlagen de triglyceriden- en atherogeen LDL-cholesterolspiegel en verhogen de HDL-cholesterolspiegel. 
  • Aderverkalking: EPA (omega-3 vetzuur) ondersteund hart en bloedvaten en het cholesterolgehalte, houdt de cholesterolvorming onder controle en vermindert de afzetting ervan in het lichaam. Omega 3-vetzuren hebben een gunstige invloed op de elasticiteit van de bloedvaten.
  • ADHD/ADD: omega 3 vetzuren zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van het kind. Deze vetzuren hebben een belangrijke functie in de hersenen: belangrijk voor de overdracht van informatie tussen de hersencellen en belangrijk voor de membranen van zenuwcellen die betrokken zijn bij groeiprocessen in de hersenen, bij leerfuncties en geheugenfuncties. Een tekort aan omega 3-vetzuren in de eerste levensjaren geeft op latere leeftijd de kans op ADHD en andere psychische problemen. Kinderen met ADHD hebben vaker een tekort aan essentiële vetzuren dan kinderen zonder deze aandoening, ondanks een gelijke inname van deze vetzuren. De symptomen van ADHD zijn niet gerelateerd aan de inname van essentiële vetzuren, maar wel aan de aanwezigheid van een tekort aan deze vetzuren in het bloed. Hoe groter het tekort, hoe heviger de mate van impulsiviteit. Mogelijk hebben kinderen met ADHD een verhoogd verbruik van essentiële vetzuren of een minder efficiënt metabolisme van deze vetzuren.
  • Angst: EPA en DHA hebben in de hersenen een gunstige invloed op stemming, gedrag en denkvermogen en zijn essentieel voor een goede neurologische en visuele ontwikkeling tijdens de foetale fase en vroege kindertijd (met name DHA). Helpt bij psychische aandoeningen zoals bij angststoornis.
  • Astma: omega 3-vetzuren zorgen voor minder kans op astma. Te weinig innamen van omega 3-vetzuren worden in verband gebracht met een verhoogde kans op astma. Onderzoeken laten zien dat voldoende innamen van omega 3-vetzuren tijdens de zwangerschap de kans op astma bij het nageslacht verkleint.
  • Autisme: serotonine speelt een voorname rol bij uiteenlopende hersenfuncties waaronder de stemming, het nemen van beslissingen, sociaal gedrag en de beheersing van impulsief gedrag. Niet alleen bij autisme, maar ook bij andere aandoeningen zoals ADHD, bipolaire stoornissen, schizofrenie en depressies worden lage concentraties van serotonine in de hersenen aangetroffen. De wetenschappers suggereren dat een adequate inname van zowel vitamine D als de omega 3-vetzuren EPA en DHA leidt tot een optimale productie en werking van serotonine in de hersenen wat de gunstige effecten van deze voedingsstoffen bij psychische aandoeningen kan verklaren. 
  • Beroerte: omega 3 vetzuren remmen aderverkalking, verbetert de conditie van bloedvaten en lymfevaten, vermindert stijfheid in de slagaders, verlaagt de bloeddruk, verlaagt de hartslag, gaat vorming van bloedstolsels in de aders tegen, verlaagt de triglyceridenspiegel, verlaagt de LDL-cholesterolspiegel (slechte cholesterol) en verhoogt de HDL-cholesterolspiegel (goede cholesterol). Hierdoor is omega-3 gunstig om hart- en vaatziekten tegen te gaan zoals: aderverkalking, kransvatziekte, hartinfarct, beroerte, cardiomyopathie (hartspierziekte), hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, hartfalen.
  • Bloedsomloop (problemen met): stille ontstekingen vernauwen de slagaders en hoopt cholesterol zich op, zonder deze ontstekingen die onder andere veroorzaakt worden door overconsumptie van enkelvoudig bewerkte koolhydraten (suikers, bloem en alle producten die daarvan gemaakt zijn) en overconsumptie van omega-6 vetzuren (sojabonen, maïs, zonnebloemolie, ...). Omega-3 vetzuren werken ontstekingsremmend en zijn dus gunstig voor de bloedsomloop (lagere bloeddruk, minder snelle bloedstolling). Koop geen supplementen waar omega-3 en omega-6 samen inzitten, dat is verloren geld!
  • Bloedvatverstopping (trombose): Omega 3-vetzuren verbeteren het metabolisme van vetweefsel en gaan negatieve effecten van het metabool syndroom tegen. De vis-vetzuren verlagen het triglyceridengehalte, verminderen insulineresistentie, verlagen de bloeddruk, verminderen ontstekingen, gaan hartritmestoornissen en trombose tegen. Suppletie met visolie verbetert het endotheel dat de binnenkant van de bloedvaten bekleedt. Omega 3-visvetzuren hebben een gunstige invloed hebben op risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Omega 3-vetzuren EPA en DHA hebben invloed op de bloedstolling via de plaatjesaggregatie en op de activiteit van bloedplaatjes-micropartikels, maar het effect blijkt te verschillen voor mannen en vrouwen. Bij vrouwen nam de plaatjesaggregatie significant met 14% af na suppletie met DHA, maar bij vrouwen hadden de omega 3-vetzuren geen invloed op de micropartikels. Uit dit onderzoek blijkt dat mannen meer baat hebben bij suppletie met EPA dan vrouwen wat betreft de vermindering van het trombose-risico.
  • Botontkalking (osteoporose): omega 3-vetzuren zorgen voor een goede ontwikkeling en dichtheid van de botten. Er bestaat een verband tussen omega 3-vetzuren en een hogere botmineraaldichtheid (BMD). Vooral DHA-vetzuur (docosahexaeenzuur) heeft invloed op de BMD.
  • Cholesterol
  • Concentratiestoornissen
  • Conjunctivitis (oogbindvliesontsteking): omega 3-vetzuren verminderen atopische aandoeningen (aanleg voor bepaalde aandoeningen). Immunoglobuline E (IgE) is een antistof die zich bevindt in slijmvliezen en die histamine vrijlaat als reactie op een allergeen. Hierdoor ontstaat een of andere allergische reactie zoals conjunctivitis. Een hogere concentratie van omega 3-vetzuren DHA en EPA in de fosfolipiden door het gebruik van omega 3-supplementen, vermindert het aantal gevallen van atopische aandoeningen. Hoe hoger de omega 3-vetzuurconcentratie, hoe kleiner het risico. Suppletie met omega 3-vetzuren kan allergische symptomen niet voorkomen, maar verkleint wel het risico van IgE-gemedieerde aandoeningen.
  • Depressie: omega 3-vetzuren hebben in de hersenen een gunstige invloed op stemming, gedrag en denkvermogen (DHA en EPA) en kan depressie verlichten.
  • Diabetes: omega 3-vetzuren veranderen de adipokinesynthese in vetweefsel (met afname van adipokines die insulineresistentie, ontsteking en atherosclerose bevorderen en toename van beschermende adipokines zoals adiponectine).
  • Eczeem
  • Emfyseem: omega 3-vetzuren hebben een veelzijdige werking, ze zijn in alle lichaamscellen aanwezig en hebben invloed op het functioneren van de cel en het weefsel waar ze deel van uitmaken. Omega 3-vetzuren verminderen onder ander de ontstekingen in de longen. Vermindert de ernst van longemfyseem.
  • Etalagebenen: omega 3 vermindert de kans op hart- en vaatziekten, verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed, remt aderverkalking, verbetert de conditie van bloedvaten en gaat stijfheid van de aders tegen.
  • Geheugenproblemen
  • Hart-en vaatziekten: omega-3 vetzuren remmen aderverkalking, verbeteren de conditie van bloed- en lymfevaten, maken de aders soepeler, verlagen de bloeddruk, verlagen de hartslag, gaan de vorming van bloedstolsel in een ader tegen en verlagen de cholesterolspiegel.
  • Hartinfarct: 0mega 3 remt aderverkalking, verbetert de endotheelfunctie (binnenbekleding van de bloed- en lymfevaten), vermindert slagaderlijke stijfheid, verlaagt de bloeddruk, verlaagt de hartslag, gaat trombose tegen, verlaagt de triglyceriden- en atherogeen LDL-cholesterolspiegel en verhoogt de HDL-cholesterolspiegel.
  • Hartritmestoornissen
  • Hoge bloeddruk: omega 3 remt aderverkalking, verbetert de binnenomhulsel van de aders, vermindert stijfheid in de slagaders, heeft een gunstig effect op de bloedsomloop (lagere bloeddruk, minder snelle bloedstolling)
  • Immuunsysteem: omega 3 activeert het afweersysteem en vermindert ontstekingsreacties.
  • Leververvetting: een toename van de DHA-concentratie met 2% of meer ging gepaard met een verbetering van de insulinegevoeligheid van de lever, afname van het triglyceridengehalte en vermindering van het vetgehalte van de lever met gemiddeld 26%. Bovendien voorkwam suppletie met omega 3 opnieuw vetvorming in de lever.
  • Multiple sclerose
  • Schizofrenie
  • Ziekte van Crohn
  • Zwangerschap: omega 3 vermindert de kans op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht, DHA draagt bij aan de ontwikkeling van de hersenen. Omega 3 supplementen nemen tijdens de zwangerschap, verkleint de kans op een allergie bij het kind. Een hoog aandeel van omega 3-vetzuren in borstvoeding is in verband gebracht met een kleiner risico van allergieën bij het nageslacht. Omega 3 (vooral DHA-vetzuur) verbetert de vetzuursamenstelling van de moedermelk en van het bloed van de baby. Voldoende DHA-concentratie is van belang voor de ontwikkeling van de hersenen en de ogen van het kind. 
Dosering:
  • Voor een dagelijkse onderhoudsdosis kan worden uitgegaan van circa 300-1000 mg EPA+DHA per dag. De optimale therapeutische dosering omega-3 vetzuren varieert per aandoening en kan oplopen tot 5 à 10 gram per dag. Visolie kan desgewenst worden verwerkt in onder meer salades, yoghurt of vruchtensappen.
Synergisme (versterkt de werking van omega-3):
Waarschuwing:
  • In de aangegeven dosering zijn geen contra-indicaties bekend.
  • Los van een effect op de bloedstolling, zoals vermeld bij interacties, bestaat vooral bij gebruik van hoge doses visolie (meer dan 5 gram EPA+DHA per dag) het risico op diarree, misselijkheid en opboeren.
  • Omdat omega-3 vetzuren bloedklontering tegengaan, kunnen bij patiënten die bloedverdunners gebruiken, een tekort aan vitamine K hebben of andere medicijnen gebruiken die de bloedstolling remmen (aspirine), interne bloedingen ontstaan bij gebruik van hoge doses omega-3 vetzuren (meer dan 5 gram EPA+DHA). Het effect op de bloedstolling van omega-3 vetzuren is na 6 weken behandeling maximaal. Ook andere interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.