Serotonine

Voedingssupplementen die de serotonine-spiegel op een natuurlijke manier verhogen:
  • L-theanine verhoogt de dopaminespiegel en serotoninespiegel in de hersenen. Beide neurotransmitters worden in situaties van stress en overbelasting aanzienlijk aangetast.
  • L-tryptofaan speelt een belangrijke rol bij serotoninespiegels in de hersenen.
  • 5-HTP verhoogt, als directe precursor van serotonine, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In tegenstelling tot veel van de genoemde medicijnen gaat dat vrijwel zonder bijwerkingen. 5-HTP is veel effectiever dan tryptofaan voor de synthese van serotonine. 5-HTP wordt veel beter geabsorbeerd dan tryprofaan en wordt niet geremd door andere aminozuren. Het is niet nodig om 5-HTP apart in te nemen zoals bij tryptofaan.
Plantenextracten die de serotonine-spiegel op een natuurlijke manier verhogen:
  • Geelwortel (Curcuma longa) curcumine een stof uit curcuma longa verdwijnt snel uit de bloedcirculatie, maar kan wel gemakkelijk de bloedhersenbarrière passeren en kan in de hersenen in een relatief lage concentratie werkzaam zijn. Curcumine remt het enzym monoamineoxidase (MAO) en verhoogt de activiteit van serotonine, noradrenaline en dopamine in de hersenen.
  • Mucuna pruriens (L-dopa) bevat veel bio-actieve stoffen die onder andere de neurotransmitters dopamine, serotonine, noradrenaline stimuleren.
  • Rhodiola werkt ondersteunend op de geestelijke en lichamelijke gezondheid en is voornamelijk een gevolg van de beschermende invloed op neurotransmitters in de hersenen, zoals serotonine en dopamine.
  • Saffraan remt de heropname van serotonine, norepinephrine en dopamine. Het eerste effect treedt binnen een week op, het maximaal effect is er na ongeveer 6 weken.


De werking van neurotransmitters:
Het beheersen van de seksuele drang tot het oproepen van verlangens. Het beïnvloeden van emoties en energieniveaus. Het beïnvloeden van het denkvermogen en het geheugen. Individuele neurotransmitters hebben een unieke werking, die soms tegenovergesteld is aan die van andere neurotransmitters. De werking die opgeroepen wordt, hangt af van de neurotransmitters die erbij betrokken is. We kunnen heel veel doen om de optimale neurotransmitter-spiegel te bereiken en het zenuwstelsel op topniveau te houden. In grote lijnen heeft dat alles te maken met de principes van een goede gezondheid (vooral eten en bewegen).

Serotonine:
Serotonine is een tegenhanger van dopamine. Als stress, zorgen en angsten slapeloze nachten tot gevolg hebben, als u te moe of te neerslachtig bent, dan kan serotonine te hulp schieten. Serotonine bestrijdt neerslachtigheid, angst en zorgt dat u zich veilig en tevreden voelt. Het zorgt voor nog meer ontspanning samen met de mogelijkheid om de zo noodzakelijke slaap te krijgen, maar als slaap geen probleem is, dan is serotonine niet het antwoordt en moet u koolhydraat rijk eten juist vermijden. Serotonine werkt veel trager en regelmatiger dan dopamine. Het effect van dopamine is direct, onmiddellijk en stimulerend. Dopamine is echter niet altijd actief. In tegenstelling tot de stootsgewijze afgifte van dopamine, is de uitstoot van serotonine regelmatig, traag en ritmisch. Serotonine is zelfregulerend, het reguleert niet alleen de dopamine-spiegel, maar ook het eigen niveau en stoot wat meer of wat minder uit naar gelang dat nodig is. Ook al werkt serotonine vaak tegengesteld aan dopamine, het is ook nodig voor een actief seksleven. Net als dopamine zorgt serotonine ervoor dat we ons goed voelen, maar op een andere manier. De werking van serotonine kan in 4 verschillende begrippen worden gevangen: serotonine is kalmerend, slaapverwekkend en zorgt voor een beschut en zeker gevoel. Serotonine tempert normaal gesproken de agressieve seksuele aandrang en elke seksuele buitensporigheid die door dopamine wordt opgewekt. Serotonine is echter een ingewikkelde neurotransmitter, heeft verschillende receptoren, waarvan sommige seks temperen en andere, onder bepaalde chemische omstandigheden, de seksuele activiteit juist direct prikkelen.

Serotonine versterkt de seksualiteit voornamelijk op diverse manieren:
  • Speelt een cruciale rol in het beheersen van negatieve emoties en het wegnemen van stress en angst die de seksuele prikkeling kunnen beïnvloeden.
  • $Bevordert seksuele gevoeligheid.
  • Zorgt voor optimisme en andere positieve gemoedstoestanden die bijdragen tot warmte en intimiteit.
  • Gaat neerslachtigheid tegen.
  • Helpt voortijdige ejaculatie te voorkomen, door het orgasme uit te stellen.
  • Bevordert het selectief kiezen van een sekspartner en maakt impulsieve seksuele prikkeling onbelangrijk.
  • Over het algemeen zal weinig serotonine de seksualiteit tegengesteld beïnvloeden, voornamelijk door het stimuleren van negatieve gevoelens.Er is één positief effect: uitzonderlijk weinig serotonine vergroot de seksuele gevoeligheid. Zowel mannen als vrouwen met een lage serotonine-spiegel bereiken sneller een orgasme.
  • Een verminderde serotonine-spiegel kan asociaal gedrag veroorzaken. Door serotonine kan men onder andere boosheid en agressie onder controle houden.
  • Weinig serotonine maakt het moeilijk om emotionele remmingen op te leggen.
  • Gebrek aan serotonine kan ertoe leiden dat men zich nooit verzadigd voelt, waardoor we ons kunnen overeten.
Symptomen bij een te laag serotonine-spiegel:

  • Gevoelens van onlust.
  • Angst.
  • Prikkelbaarheid.
  • Woede.
  • Rusteloosheid.
  • Slapeloosheid.
  • Gespannen borsten.
  • Verschijnselen van het premenstrueel syndroom (PMS) bij vrouwen, ook als ze geen PMS hebben.
  • Trage en/of verminderde urinestroom.
  • Verlaagde lichaamstemperatuur.
  • Diarree.
  • Geïrriteerde darmen.
  • Hartkloppingen.
  • Verhoogde bloeddruk.
  • Onbedwingbaar verlangen naar koolhydraten.
  • Onbedwingbaar verlangen naar alcohol, nicotine, Cafeïne,...
Symptomen bij een te hoog serotonine-spiegel:
  • Kan tijdelijk de seksuele reactie vergroten. Soms neemt serotonine stress en angst weg, waardoor de seksuele reactie kan toenemen. Het lichaam past zich echter snel aan een grotere hoeveelheid serotonine-spiegel aan en dan komt de angst terug.
  • Voorkomt een vroegtijdige ejaculatie. Een hoge serotonine-spiegel stelt het orgasme uit en kan daardoor vroegtijdig ejaculatie voorkomen.
  • Een hoge serotonine-spiegel kan zo kalmerend werken dat het invloed heeft op de algehele stimulering.
  • Vlakt de emotionele reactie af, hoewel een hoge serotonine-spiegel sommige mensen licht euforisch maakt, worden andere er emotioneel door bedwelmd.  Deze emotionele afvlakking kan mensen met een ernstige depressie helpen, maar haalt tevens ook de spirit uit het leven.
Een lage serotonine-spiegel vergroot de eetlust en doet ons snakken naar dingen die de serotonine-spiegel kunnen verhogen, zoals suiker, alcohol, brood, pasta, chips,... De combinatie van verhoogde eetlust, zin in suiker, alcohol en zetmeelrijk voedsel is de manier om dikker te worden. Verlangen naar suiker en toenemend gewicht zal vaker voorkomen bij vrouwen dan bij mannen, omdat oestrogenen invloed hebben op de serotonine-spiegel. Een dalende oestrogenenspiegel zou een verlaagde serotonine-spiegel kunnen veroorzaken, waardoor de eetlust en de drang naar suiker en koolhydraten aangewakkerd worden. Serotonine is samen met het aminozuur tryptofaan, een uitgangsstof van melatonine, een hormoon dat de interne klok van het lichaam regelt en invloed uitoefent op het slaappatroon. Een lage serotonine-spiegel kan het inslapen bemoeilijken zo niet onmogelijk maken. Door uitzonderlijke gewichtstoename wordt de serotonine-spiegel verhoogd. Onnodig te zeggen dat er gezondere manieren zijn om de serotonine te verhogen. Doe wat je prettig vind, dat alleen al doet de serotonine-spiegel stijgen. Serotonine houdt verband met insuline, een hormoon dat het lichaam helpt suiker te verbruiken. Diabetes is een aandoening waarbij er onvoldoende insuline is of waarbij het lichaam die niet juist gebruikt, waardoor gewichtstoename kan ontstaan. Dat op zijn beurt doet de serotonine-spiegel stijgen. Daardoor ontstaat een vicieuze cirkel, omdat zwaarlijvigheid op zich de serotonine-spiegel verhoogt, soms zo ver dat er lusteloosheid ontstaat.

Zie ook:
Angst
Depressie
Dopamine
Endorfinen
Fibromyalgie
Noradrenaline
Pijn
Slaapproblemen
Stress