Doorgaan naar hoofdcontent

Psyllium (Ispaghula)

Het zaad en de buitenste omhulling van het zaad (schil) van psyllium wordt gebruikt. Het kaf van psylliumvezels vormen een kleur- en geurloze gel als ze in contact komen met water en kunnen 10 x het eigen drooggewicht aan water opnemen en vormt een grote massa. Bij mensen met obstipatie stimuleert deze massa de darmen om te bewegen doordat het de ontlasting zachter maakt en de stoelgang soepeler laat verlopen.
Latijnse naam: Plantago ovata.
Andere namen: Indische vlozaad, blonde psyllium.

Mogelijk helpt psyllium bij:
  • Aambeien: psyllium lijkt het bloeden en de pijn te verlichten bij mensen met aambeien.
  • Diabetes: het beste effect van psyllium op de bloedsuikerspiegel treedt op wanneer psyllium tijdens een maaltijd ingenomen wordt. Naast het verlagen van de bloedsuikerspiegel, verlaagt de psylliumzaadschil ook het cholesterolgehalte bij mensen met diabetes met een hoog cholesterolgehalte. Sommige onderzoeken tonen aan dat blond psyllium het totale cholesterol met ongeveer 9% en LDL-cholesterol met 13% kan verlagen. Blond psyllium verlaagt de bloedsuikerspiegel na de maaltijd niet bij mensen die geen diabetes hebben.
  • Diarree: psyllium vermindert de symptomen van diarree.
  • Colitis ulcerosa: er zijn aanwijzingen dat psyllium het regelmatig optreden inflammatoire darmaandoeningen kan voorkomen en lijkt ook de symptomen van deze aandoening te verlichten.
  • Hoge bloeddruk: psyllium lijkt de bloeddruk bij volwassenen te verlagen.
  • Obesitas: hoewel niet alle studies het met elkaar eens zijn, zijn er aanwijzingen dat psyllium het lichaamsgewicht en de eetlust zou kunnen verminderen bij mensen met overgewicht of obesitas.

Dosering:
Het is belangrijk om voldoende water te drinken bij het innemen van blonde psyllium. Niet genoeg vocht innemen kan leiden tot verstikking of obstructie van de slokdarm.
  • Obstipatie (constipatie, verstopping): 7 tot 40 gram psyllium per dag, verdeelt in 2 tot 4 doses.
  • Diarree: 7 tot 18 gram psyllium, verdeelt in 2 tot 3 doses.
  • Colitis ulcerosa: 10 tot 30 gram psyllium, verdeelt in 2 tot 3 doses.
  • Aambeien: 3 tot 5 gram psyllium, 2 x per dag.
  • Hoge cholesterol: 3 tot 5 gram psyllium, 2 tot 3 x per dag.
  • Diabetes type 2: 15 gram psyllium, verdeelt in 3 doses.
  • Hoge bloeddruk: dagelijks 15 gram psyllium.
Psylliumvezels ondersteunen de darmfunctie, beschermen de darmwand, gaan zowel constipatie als diarree tegen, verlagen de cholesterolspiegel, ondersteunen een normale bloedglucosespiegel door een meer geleidelijke opname van suikers uit het voedsel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen met de ontlasting. Psylliumvezels passen uitstekend in een reinigingsprogramma.

Waarschuwingen:
  • In zeldzame gevallen komen allergische reacties voor. De behandeling van verstopping met laxeermiddelen kan de darmtraagheid echter nog verergeren. Bij onkundig gebruik, zoals inname met te weinig vocht, kunnen verwondingen van slokdarm en darm niet uitgesloten worden.