Soja

Sojaproteïnen en isoflavonoïden verlagen het cholesterolgehalte, overgangsklachten en kan osteoporose verminderen door het mineraliseren van de botten te verbeteren. Soja (soy) is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen (isoflavonen en lignanen), maar ook diverse andere plantenstoffen uit soja spelen een belangrijke rol. Bij fabricage van isoflavonen verdwijnen veel van deze belangrijke stoffen zoals fytosterolen, oligosacchariden, lecithine en fytinezuur en fytonutriënten.
Latijnse naam: Glycine max
Andere namen: Sojaboon, soy bean, soya
Ondersteunende werking van soja bij volgende aandoeningen:
Dosering:
  • Soja extract: 500 tot 1000 mg per dag.
Gebruikte delen:
  • De boon.
Waarschuwingen:
  • Isoflavonenhoudende soja-extracten best niet geven bij aandoeningen die hormoonafhankelijk zijn of bij een voorgeschiedenis ervan: borstkanker, baarmoederkanker, baarmoederhalskanker, eierstokkanker, endometriose, baarmoederfibromen, trombose of embolie; tenzij op advies van een deskundige (hoewel er nog onvoldoende argumenten zijn om fyto-oestrogenen dezelfde negatieve effecten toe te schrijven als de synthetische oestrogenen).
  • Bij kinderen, vruchtbare mannen, kankerpatiënten, personen met een hoog familiaal risico op kanker: enkel isoflavonenpreparaten op voorschrift.