Soja

Sojaproteïnen en isoflavonoïden verlagen het cholesterolgehalte, overgangsklachten en kan osteoporose verminderen door het mineraliseren van de botten te verbeteren. Soja (soy) is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen (isoflavonen en lignanen), maar ook diverse andere plantenstoffen uit soja spelen een belangrijke rol. Bij fabricage van isoflavonen verdwijnen veel van deze belangrijke stoffen zoals fytosterolen, oligosacchariden, lecithine en fytinezuur en fytonutriënten.
Latijnse naam: Glycine max
Andere namen: Sojaboon, soy bean, soya
Ondersteunende werking van soja bij volgende aandoeningen:
  • Borsten (slappe): soja bevat een hoog gehalte aan isoflavonen, die lege oestrogeenreceptoren terug opvullen waarbij een vollere en stevigere boezem ontstaat.
  • Botontkalking (osteoporose): soja bevat isoflavonen die een licht oestrogenenwerking hebben, daardoor kan soja een beschermende werking hebben tegen botontkalking. Onderzoek bij bevolkingsgroepen waar het voedselpatroon rijk is aan sojaproducten komt osteoporose minder voor.
  • Menopauze (overgangsklachten): isoflavonen uit soja hebben een gunstige invloed op de gezondheid bij vrouwen tijdens de menopauze. Maar ook voor die tijd en zelfs voor en tijdens de reproductieve jaren hebben isoflavonen positieve gevolgen (pre-menopauze). Tijdens de menopauze zal het niveau van oestrogeengehaltes verminderen en worden algemene symptomen zoals opvliegers, slapeloosheid, zweten, stemmingsschommelingen, vaginale droogte en hoofdpijnen veroorzaakt.
  • Oestrogeenspiegel normaliseren: soja is een belangrijke bron van fyto-oestrogenen (isoflavonen en lignanen), maar ook diverse andere plantenstoffen uit soja spelen een belangrijke rol. Bij fabricage van isoflavonen verdwijnen veel van deze belangrijke stoffen zoals fytosterolen, oligosacchariden, lecithine en fytinezuur en fytonutriënten. Isoflavonen vangen een oestrogeengebrek op bij tekorten en fungeren als een zacht werkend oestrogeen, remmen bij een teveel aan oestrogenen deze af, onderdrukt de botresorptie, stimuleert de botvorming. Isoflavonoïden uit soja verlagen het cholesterolgehalte, vermindert overgangsklachten en kan osteoporose verminderen.

Dosering:
  • Soja extract: 500 tot 1000 mg per dag.
Gebruikte delen:
  • De boon.
Waarschuwingen:
  • Isoflavonenhoudende soja-extracten best niet geven bij aandoeningen die hormoonafhankelijk zijn of bij een voorgeschiedenis ervan: borstkanker, baarmoederkanker, baarmoederhalskanker, eierstokkanker, endometriose, baarmoederfibromen, trombose of embolie; tenzij op advies van een deskundige (hoewel er nog onvoldoende argumenten zijn om fyto-oestrogenen dezelfde negatieve effecten toe te schrijven als de synthetische oestrogenen).
  • Bij kinderen, vruchtbare mannen, kankerpatiënten, personen met een hoog familiaal risico op kanker: enkel isoflavonenpreparaten op voorschrift.