DHA (omega-3 vetzuur)

DHA (docosahexaeenzuur) is een essentiële voedingsstof, de grootste concentratie DHA in het lichaam bevindt zich in hersenen, zenuwstelsel en netvlies. Voldoende inname van DHA (uit zeevoedsel, algen) is cruciaal voor een goede opbouw en werking van het (centrale) zenuwstelsel. Een langdurig tekort aan DHA (en EPA) verhoogt de kans op stoornissen op het gebied van denken, gedrag, stemming en/of zien, variërend van ontwikkelingsstoornissen op kinderleeftijd, depressie, bipolaire stoornis, schizofrenie, borderline stoornis, stress en agressie op volwassen leeftijd tot cognitieve achteruitgang en dementie op latere leeftijd.

Ondersteunende werking van DHA (omega-3 vetzuur) bij de volgende aandoeningen:
  • Angst: DHA vermindert angst of depressie. DHA heeft invloed op verminderde risico van een depressie en angststoornissen. De relatie tussen DHA was echter niet synoniem met depressies, dit was wel het geval met angststoornissen. 
  • Beroerte
  • Concentratiestoornissen: vergeleken met kinderen met een hoge DHA-spiegel, hebben gezonde schoolkinderen (7-9 jaar) met een lage DHA-bloedspiegel meer moeite met lezen en een minder goed werkgeheugen. Een goede DHA-status is op alle leeftijden belangrijk voor de hersenfunctie. In een placebogecontroleerde studie leidde DHA-suppletie (1160 mg/dag gedurende 6 maanden) tot significante verbeteringen van geheugen en reactietijd bij gezonde jongvolwassenen met een lage DHA-inname uit voeding. Klinische studies met DHA + EPA laten vooral positieve effecten zien bij mensen met milde cognitieve achteruitgang. Bij ouderen met depressie en milde cognitieve achteruitgang namen depressieve symptomen af door verhoging van de DHA- of EPA-inname, terwijl verbeteringen in denken en perceptie van lichamelijk welzijn waren geassocieerd met een hogere DHA-inname. 
  • Depressie
  • Geheugenproblemen (vergeetachtigheid)
  • Hartaanval
  • Hoge bloeddruk
  • Multiple sclerose
  • Netvliesdegeneratie
  • Schizofrenie
  • Slaapproblemen: DHA verbetert de slaapkwaliteit van kinderen en worden gedurende de nacht minder frequent wakker.
  • Zwangerschap
Dosering:
  • Voor een dagelijkse onderhoudsdosis kan worden uitgegaan van circa 500-1000 mg EPA+DHA per dag.
  • De optimale therapeutische dosering omega-3 vetzuren varieert per aandoening en kan oplopen tot 5 à 10 gram per dag.
  • Visolie kan desgewenst worden verwerkt in onder meer salades, yoghurt of vruchtensappen.

Synergisme:
  • Vitamine E-supplement (complex van tocoferolen) met circa 400 IE per dag, om oxidatie van omega-3 vetzuren in het lichaam tegen te gaan.
  • Flavonoïden verhogen de opname van EPA en DHA.
Waarschuwing:
  • In de aangegeven dosering zijn van DHA geen contra-indicaties bekend.
  • Bij gebruik van hoge doses visolie (meer dan 5 gram EPA + DHA per dag) bestaat het risico op diarree.
  • Omdat omega-3 vetzuren de eigenschap hebben bloedklontering tegen te gaan, kunnen bij patiënten die bloedverdunners gebruiken, een tekort aan vitamine K vertonen of andere medicijnen gebruiken die de bloedstolling remmen (aspirine), interne bloedingen ontstaan bij gebruik van hoge doses omega-3 vetzuren (meer dan 5 gram EPA + DHA). In die gevallen wordt aangeraden de dosering aan te passen. Het effect op de bloedstolling door omega-3 vetzuren is na 6 weken behandeling maximaal.
  • Ook andere interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.