Doorgaan naar hoofdcontent

Ashwagandha

Ashwagandha is een adaptogeen (speelt in op de behoefte van het lichaam, waar nodig is), ondersteund de weerstand tegen fysieke, biologische en chemische stress, verhoogt het geestelijke prestatievermogen (geheugen, leervermogen), versnelt spierherstel, verbetert lichamelijke prestaties. De inhoudsstof Withaferine A uit ashwagandha heeft cytotoxisch effecten (giftig voor cellen), een hoge inname van deze withanolide is daarom ongewenst. De wortel van ashwagandha, die meestal wordt gebruikt, heeft een lager gehalte withaferine A dan de bladeren. Bij gebruik van ashwagandha extract is het aan te raden te kiezen voor een extract met een zo laag mogelijk gehalte withanolide A.
Latijnse naam: Withania somnifera
Andere namen: Ashwagandha, Winterkers, withania, Indische ginseng, ginseng indien
Mogelijk helpt ashwagandha bij:
  • Onvruchtbaarheid (infertiliteit): ashwagandha bevordert het seksueel functioneren en de vruchtbaarheid. Ashwagandha verbetert de kwaliteit, de hoeveelheid en de beweeglijkheid van de spermacellen. Ook neemt de concentratie van het hormoon testosterongehalte in het bloedserum toe.
  • Stress: ashwagandha vermindert de symptomen van stress en maakt ons weerbaarder tegen de dagelijks stress dat we ervaren.
  • Testosteron (te weinig): ashwagandha supplementen leidt tot meer sperma, bevordert de beweeglijkheid van de spermacellen, verbetert het seksueel functioneren en de vruchtbaarheid. Ashwagandha doet het testosterongehalte in het bloedserum stijgen.

Dosering:
  • Ashwagandha extract tussen de 300 tot 600 mg per dag.
Waarschuwingen:
  • Niet geven aan zwangere vrouwen (vanwege een mogelijke baarmoederstimulerende tot abortieve werking).
  • Niet geven aan zogende vrouwen.
  • Niet geven bij ijzerstapelingsziekte (hemochromatose).
  • Niet geven bij maagulcus (maagzweer).