Search

Wordt geladen...

Creatine


Toepassingen:
Creatine verbetert het uithoudingsvermogen.
Vermindert spierpijn.
Zorgt voor toename van kracht in de spieren.
Geeft meer energie.
Gebreksymptomen:
Weinig energie.
Zwakte in de spieren.
Spierpijn.
Teveel melkzuur in de spieren.
Creatine is een natuurlijke, scheikundige stof dat in de lever gemaakt wordt, uit 3 aminozuren: arginine, glycine en methionine maar kan ook via het voedsel opgenomen worden. Creatine is een tussenproduct bij de energievoorziening van spier- en zenuwcellen en wordt in de spieren opgeslagen als fosfaatcreatine, de voorloper van ATP (voornaamste energiestof van het lichaam). Wanneer ATP omgezet wordt in ADP (Adenosine-Di-Phosphaat) komt er een hoeveelheid energie vrij die de spier in staat stelt een inspanning te leveren. Of het nu gaat over voor het TV-toestel liggen en zappen, of het gaat over een ultieme krachtmeting op de matten of tijdens een bergrit, de energiebron voor alle inspanningen is ATP. Naarmate de intensiteit van de inspanning hoger is, zal de hoeveelheid ATP die nodig is groter zijn. Tijdens zeer intensieve inspanningen is de vraag naar ATP 100 x groter dan in rust. De hoeveelheid ATP die een spiercel kan bevatten is echter zeer beperkt. Wil men piekprestaties langer laten duren, dan moet deze ATP-voorraad onmiddellijk aangevuld worden. In deze tweede fase van energielevering treedt het Creatinefosfaat systeem in werking. Creatine verbetert de prestatie tijdens sterke, kortdurende krachtinspanningen (zoals gewichtheffen), het spierweefsel kent een positieve toename van kracht en kan spierpijn tegengaan. De absorptie van creatinesupplementen verbetert sterk, wanneer men creatine neemt met suikerkoolhydraten (druivensap, enz...) die de insulineproductie sterk activeren. Bij creatinesupplementen is het aangeraden om genoeg water te drinken, om soms hevige spierkrampen te voorkomen, soms heeft men last van diarree en/of winderigheid ( gevolg van overdosering). Het zou op langer termijn belastend kunnen zijn voor lever en nieren.
Gebruiksadvies:
Creatine wordt het beste op nuchtere maag ingenomen met water of fruitsap, een uur voor en na inname van creatine geen eiwitten nuttigen, deze gaan concurreren met creatine en dan is de werking niet ten volle uit.
Mogelijk gemaakt door Blogger.