L-carnitine

De keuze van Gezondheidsweb 
 prijs/kwaliteit






Ondersteunende werking van L-carnitine bij de volgende aandoeningen:
Dosering:
  • Dagelijks circa 400 mg L-carnitine een 30 minuten voor de maaltijd met water innemen.
  • L-Carnitine kan beter niet tegelijk met eiwitten worden ingenomen, omdat de gelijktijdige aanwezigheid van grote hoeveelheden andere aminozuren de absorptie van L-carnitine kan hinderen.
  • Het is niet raadzaam L-carnitine ’s avonds in te nemen, omdat de waakzaamheid en activiteitsdrang die het met zich mee kan brengen de nachtrust mogelijk kan storen. In relatie tot trainingen of belangrijke wedstrijden wordt aangeraden om L-carnitine ongeveer 2 uur van tevoren in te nemen.
Synergisme (versterkt de werking van L-carnitine):
Om naast aanvulling van tekorten ook de eigen biosynthese (met name in lever en nieren) van L-carnitine te stimuleren is het raadzaam ook te supplementeren met de bouwstenen van L-carnitine:
Indicaties:
  • Verlaagt het vetpercentage, verbetert de conditie, helpt fysieke prestaties te verbeteren, verhoogt de energieproductie in spiercellen.
  • Bij ongetrainde individuen heeft L-carnitine een significante verbetering van de prestaties tot gevolg.
  • L-carnitine herstelt spieren en bouwt spieren sneller op, gaat spiervermoeidheid tegen. Een carnitinesupplement vult aan wanneer door zware inspanning meer L-carnitine wordt afgebroken en verdwijnt via zweet en urine.
  • L-carnitine kan cholesterol spiegel verlagen.
  • Vermindert de kans op hartaanvallen.
  • Ondersteunt het hart.
  • Versnelt het herstel na ziekte.
  • Helpt bij vermoeidheid.
  • Mogelijk helpt L-carnitine bij het chronische vermoeidheidssyndroom.
  • L-carnitine helpt ouderdomskwalen te verminderen.
  • Helpt onvruchtbaarheid opheffen.
  • Beschermt de hersenen tegen te weinig zuurstof; ondersteunt de zuurstofopname bij zware lichamelijke arbeid, sport.
  • Remt vorming en bevordert verwijdering van melkzuur.
  • Bevordert de doorbloeding.
  • Ondersteunt de vruchtbaarheid van de man. L-carnitine is van groot belang voor de kwaliteit van het sperma (sperma is grotendeels van vetverbranding afhankelijk).
  • Stimuleert de ammoniakuitscheiding door inbouw van ammoniak in ureum te bevorderen.
Waarschuwing:
  • In de aanbevolen doseringen van L-carnitine zijn geen contra-indicaties bekend. Inname tijdens de zwangerschap levert geen problemen op, en is juist aan te raden omdat het langs verschillende wegen bijdraagt aan het welzijn van moeder en kind.
  • Voor zover bekend veroorzaakt L-Carnitine in de aangegeven dosering geen bijwerkingen.
  • Er zijn een aantal interacties bekend van medicijnen met L-carnitine. Een aantal bekende anti-epileptica (bijvoorbeeld fenobarbital, fenitoïne, carbamazepine) hebben een sterk verlagend effect op de L-carnitinespiegels.
  • Ook andere interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.
L-carnitine Vitaminstore

Meer info:
  • L-Carnitine speelt een essentiële rol bij de omzetting van vetzuren in metabole energie. Het is de enige stof die langketenige vetzuren over de binnenste mitochondrionmembraan de mitochondria binnen kan brengen, waar ze verbrand worden (bèta-oxidatie ondergaan). Dit is met name van belang in organen zoals bijvoorbeeld het hart, die voor hun energievoorziening sterk afhankelijk zijn van bèta-oxidatie en vetverbranding. Omgekeerd transporteert L-carnitine de stofwisselingsproducten van de citroenzuurcyclus weer het mitochondrion uit en terug het cytoplasma in.
  • Bij mensen die dagelijks veel energie verbruiken, zoals bij zware lichamelijke arbeid, sport e.d. verhoogt carnitine de energieproductie in de spiercellen en verbetert het de zuurstofopname. Het remt de vorming en bevordert de verwijdering van melkzuur en heeft een anti-vermoeidheids effect in geval van zuurstofgebrek in de weefsels o.a. als gevolg van langdurige spierarbeid.
  • L-Carnitine wordt ook gebruikt bij gebrek aan energie en uitputting door ziekte.
  • Zware inspanning heeft echter wel een verhoogde afbraak van L-carnitine tot gevolg. Marathonlopers scheiden sterk verhoogde hoeveelheden L-carnitine uit via zweet en urine, wat de eigen voorraden kan doen uitputten en het herstel vertragen.
  • Bij ongetrainde individuen heeft L-carnitine een significante verbetering van de prestaties tot gevolg, vergelijkbaar met de effecten van training. Omgekeerd verhoogt training de L-carnitineniveaus in de spieren.
  • Omdat ook sperma grotendeels van vetverbranding afhankelijk is, is L-carnitine is ook van groot belang voor de kwaliteit van het sperma.
  • L-Carnitine is ook betrokken bij de productie van energie uit ketonlichamen, pyruvaat en/of aminozuren (inclusief de vertakte keten aminozuren). Het heeft eveneens een beschermend effect tegen ammoniak-vergiftiging, doordat het inbouw van ammoniak in ureum bevordert.
  • Omdat L-carnitine vrijwel uitsluitend in dierlijke producten voorkomt (carnis = vlees), en een vegetarische voeding vaak ook arm is aan de bouwstenen van L-carnitine (lysine en methionine) kunnen deficiënties ontstaan bij pure vegetariërs. 
  • L-Carnitine wordt verder al 15 jaar toegevoegd aan zuigelingenvoeding wat het belang en de veiligheid van dit nutriënt nog eens onderstreept.