Psyllium

Psylliumvezels stimuleren de darmreiniging en de ontlasting, verlagen de cholesterolspiegel, ondersteunen een normale glucosespiegel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen.


Latijnse naam: Plantago afra
Andere namen: Vlozaad, vlooienzaad, bladvlo, zandvlokruid, black psyllium seed
Toepassingen bij klachten:
Inwendig gebruik:
Bevordert de stoelgang, verzacht de consistentie van de stoelgang, verhoogt het glijvermogen van de darminhoud, toename van de bacteriële massa in de darmen, versnelde absorptie van zouten en water:
Bevordert het verzadigingsgevoel, hongerremmend, vertraagt de absorptie van vetten en koolhydraten:
Verlaagt de bloedsuikerspiegel:
Cholesterolverlagend en triglyceridenverlagend:
Verzacht en beschermt geïrriteerde slijmvliezen van maag en darmen:
Bindt vocht en toxines bij diarree:
Dosering:
  • Gebruik 1 tot 3 x per dag 5 gram vlak voor de maaltijd. Meng de psylliumvezels met een groot glas water. Direct opdrinken, omdat het snel indikt. Aanvullend nog een glas water drinken.
    Gebruikte delen:
    • Het zaad (vlozaad, psylliumzaad, zandvlozaad, bladvlozaad).
      Waarschuwingen:
      • In zeldzame gevallen komen allergische reacties voor.
      • De behandeling van verstopping met laxeermiddelen kan de darmtraagheid nog verergeren
      • Bij onkundig gebruik, zoals inname met te weinig vocht, kunnen verwondingen van slokdarm en darm niet uitgesloten worden.