Psyllium

Psylliumvezels stimuleren de darmreiniging en de ontlasting, verlagen de cholesterolspiegel, ondersteunen een normale glucosespiegel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen.

Latijnse naam: Plantago afra
Andere namen: Vlozaad, vlooienzaad, bladvlo, zandvlokruid, black psyllium seed
Ondersteunende werking van psyllium bij volgende aandoeningen:
  • Aambeien: psyllium is een uitstekende vezelbron, geschikt om de darmen te reinigen, de stoelgang is zachter en daardoor voelen aambeien minder pijnlijk aan bij de ontlasting.
  • Afslanken: psyllium bestaat grotendeels uit wateroplosbare vezels en vormen een kleur- en geurloze gel als ze in contact komen met water en kunnen 10 x het eigen drooggewicht aan water opnemen. Psyllium bevordert het verzadigingsgevoel, werkt hongerremmend en vertraagt de absorptie van vetten en koolhydraten. 
  • Constipatie (verstopping): psylliumvezels reinigen de darmen, beschermen de darmwand, gaan zowel constipatie als diarree tegen en maakt de stoelgang zachter.
  • Diarree:
  • Prikkelbare darmsyndroom (PDS):
Dosering:
  • Gebruik 1 tot 3 x per dag 5 gram vlak voor de maaltijd. Meng de psylliumvezels met een groot glas water. Direct opdrinken, omdat het snel indikt. Aanvullend nog een glas water drinken.
    Gebruikte delen:
    • Het zaad (vlozaad, psylliumzaad, zandvlozaad, bladvlozaad).
      Waarschuwingen:
      • In zeldzame gevallen komen allergische reacties voor.
      • De behandeling van verstopping met laxeermiddelen kan de darmtraagheid nog verergeren
      • Bij onkundig gebruik, zoals inname met te weinig vocht, kunnen verwondingen van slokdarm en darm niet uitgesloten worden.