Psyllium

Psylliumvezels stimuleren de darmreiniging en de ontlasting, verlagen de cholesterolspiegel, ondersteunen een normale glucosespiegel en bevorderen de uitscheiding van gifstoffen.
Latijnse naam: Plantago afra
Andere namen: Vlozaad, vlooienzaad, bladvlo, zandvlokruid, black psyllium seed
Ondersteunende werking van psyllium bij volgende aandoeningen:
  • Aambeien: psyllium is een uitstekende vezelbron, geschikt om de darmen te reinigen, de stoelgang is zachter en daardoor voelen aambeien minder pijnlijk aan bij de ontlasting.
  • Afslanken: psyllium bestaat grotendeels uit wateroplosbare vezels en vormen een kleur- en geurloze gel als ze in contact komen met water en kunnen 10 x het eigen drooggewicht aan water opnemen. Psyllium bevordert het verzadigingsgevoel, werkt hongerremmend en vertraagt de absorptie van vetten en koolhydraten. 
  • Constipatie (verstopping): psylliumvezels reinigen de darmen, beschermen de darmwand, gaan zowel constipatie als diarree tegen en maakt de stoelgang zachter.
  • Diarree:
  • Prikkelbare darmsyndroom (PDS): psyllium helpt bij het verlagen van de cholesterolspiegel, psylliumvezels ondersteunen een normale bloedglucosespiegel door een meer geleidelijke opname van suikers uit voedsel en bevordert de uitscheidig van gifstoffen met de ontlasting. Psyllium kan buikpijn bij mensen met het prikkelbare darmsydroom verlagen.
Dosering:
  • Gebruik 1 tot 3 x per dag 5 gram vlak voor de maaltijd. Meng de psylliumvezels met een groot glas water. Direct opdrinken, omdat het snel indikt. Aanvullend nog een glas water drinken.
Gebruikte delen:
  • Het zaad (vlozaad, psylliumzaad, zandvlozaad, bladvlozaad).
    Waarschuwingen:
    • In zeldzame gevallen komen allergische reacties voor.
    • De behandeling van verstopping met laxeermiddelen kan de darmtraagheid nog verergeren
    • Bij onkundig gebruik, zoals inname met te weinig vocht, kunnen verwondingen van slokdarm en darm niet uitgesloten worden.