Doorgaan naar hoofdcontent

Winderigheid (flatulentie)

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij winderigheid:
  • Anijs helpt bij winderigheid en een opgeblazen gevoel.
  • Enzymen verminderen winderigheid.
  • Kamille is geschikt voor de symptomatische behandeling van spijsverteringsklachten van algemene en nerveuze aard, zoals gasvorming, opgeblazen gevoel, gebrekkige spijsvertering, krampen en diarree.
  • Karwij vermindert winderigheid, werkt krampwerend en kalmeert de maag.
  • Probiotica vermindert winderigheid doordat het de darmflora verbetert.
  • Venkel is inzetbaar bij winderigheid, pijnlijke winderigheid, overdreven gasvorming en opgezette buik.
  • Vitaminen/mineralen hebben een gunstig effect op de stemming, reduceren stress, beschermen ons tegen sterfte als gevolg van een hart- of vaataandoening, versterken ons immuunsysteem en nog veel meer. Tekorten zijn soms sluimerend en worden niet altijd geassocieerd met bepaalde aandoeningen, lichamelijk ongemakken en psychische problemen. Het is een vaststaand feit dat de kwaliteit van onze voeding qua hygiëne uitstekend is maar voor onze gezondheid een onvoldoende scoort, omdat onze Westerse voeding marginale hoeveelheden nutriënten bevat. Hoe stelt u vast of een multi hoog gedoseerd is? Door op het etiket eerst te kijken naar de dosis vitamine B1 (thiamine). Dit geeft meestal een goede indicatie. Een dosering van 10 tot 25 mg vitamine B1 is de optimale dosis. Een multi met bijvoorbeeld 0 tot 5 mg vitamine B1 geeft slechts een geringe aanvulling.
Bij het verteren van voedsel wordt er gas geproduceerd. Meestal verdwijnt het gas via de mond (oprispingen) of via de anus (winderigheid). We maken op 2 manieren gas: inslikken van lucht en bacteriën die het voedsel verteren in de dikke darm. Onverteerd voedsel beweegt van de dunne darm naar de dikke darm. In de dikke darm gaan de bacteriën aan het werk, waardoor waterstof, koolstofdioxide en methaan worden gevormd, die vervolgens je lichaam verlaten.

Winderigheid is een onschuldige, maar lastige kwaal, waar veel mensen last van hebben. Meestal heeft men ook last van obstipatie (verstopping) en verdwijnen de klachten als de obstipatie wordt verholpen met een vezelrijke voeding. Winderigheid en een opgeblazen gevoel kunnen ook te maken hebben met het inslikken van veel lucht door nervositeit, bepaalde eetgewoonten (zoals gelijktijdig eten en praten), veel roken, veel kauwgom gebruiken,... Soms speelt het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen een rol (zoals bijvoorbeeld uien, spruiten, bier, maar ook l-fenylalanine in kauwgom,...). Een andere oorzaak van winderigheid en een opgeblazen gevoel is een stoornis in de mobiliteit van de darm, zoals bij het prikkelbare-darmsyndroom.

Probiotica verbetert de functionele darmflora.

Welke voedingsmiddelen veroorzaken het meeste gas:
  • Bonen.
  • Groenten (vooral broccoli, kool en uien).
  • Fruit en vruchtendranken.
  • Zuivelproducten.
  • Frisdrank.
Wat zijn de symptomen van gasvorming:
  • Naast oprispingen en winderigheid, kun je een opgeblazen gevoel in de buik ervaren. Buikpijn is een een symptoom van winderigheid. Buikpijn kan kan voor iets anders worden aanzien.
Kan gasvorming wijzen naar een ziekte:
  • Chronisch boeren kan een teken zijn van problemen in uw bovenste spijsverteringskanaal, zoals zweren of gastro-oesofageale reflux. Veel dingen veroorzaken een opgeblazen gevoel, waaronder Irritable Bowel Syndrome (IBS), darmkanker, ziekte van Crohn, hernia, lactose-intolerantie en andere allergische reacties.
Zie ook:
Dysenterie
Histamine en allergieën
Lactose intolerantie
Luchtslikken
Maag-darmkrampen
Prikkelbare darmsyndroom
Spijsverteringsproblemen
Verstoorde darmflora