Slaapproblemen (slapeloosheid)

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij slaapstoornissen:
  • Amerikaanse glidkruid versterkt de zenuwen, weefselherstellend op het zenuwstelsel, werkt kalmerend en slaapbevorderend en vermindert angst. Ander toepassingen van Amerikaanse glidkruid.
  • Citroenmelisse werkt kalmerend, ontspannend, slaapbevorderend. Helpt bij slapeloosheid door stress en nerveuze slapeloosheid. Andere toepassingen van citroenmelisse.
  • GABA (gamma-aminoboterzuur) er is aangetoond dat er een link ligt tussen slapeloosheid en een verlaagde GABA-concentratie. Mensen die moeite hebben met het tot rust brengen van de gedachten hebben vaak baat bij GABA supplementen om te komen tot een goede nachtrust. Andere toepassingen van GABA.
  • Kava geeft innerlijke rust en werkt slaapbevorderend. Andere toepassingen van kava.
  • Melatonine de natuurlijke productie van melatonine geproduceerd door de pijnappelklier, wordt direct gekoppeld aan de blootstelling van licht van bepaalde receptoren in het netvlies van de ogen. Door de aanwezigheid van blauwlicht (zoals zonlicht, kunstlicht, televisie, laptops, tablets, smartphones,...) wordt de productie van melatonine geremd. Slaapstoornissen zijn direct gekoppeld aan onze leefwijze, waar blauw licht overvloedig aanwezig is en waardoor de melatonine productie veel te laag is. Slaap is belangrijk om geestelijk zowel lichamelijk te recupereren. Melatonine supplementen hebben hierbij hun nut bewezen. Andere toepassingen van Melatonine.
  • DHA (docosahexaeenzuur) verbetert de slaapkwaliteit van kinderen en worden gedurende de nacht minder frequent wakker. Andere toepassingen van DHA.
  • 5-HTP  is veel effectiever dan L-tryptofaan omdat het geen transportmolecule nodig heeft zoals L-tryptofaan. Meer dan 95 % van L-tryptofaan wordt daardoor gebruikt voor de synthese van eiwitten en andere processen en is daarom niet bevorderlijk voor de serotonine en melatonineproductie. 5-HTP dat een voorloper is van L-tryptofaan heeft geen transportmolecule nodig, ongeveer 70 % wordt gebruikt voor de synthese van de neurotransmitters zoals melatonine en serotonine, maar ook dopamine, noradrenaline, adrenaline,... Het supplement 5-HTP heeft een zeer gunstig effect ter verbetering van de slaap. Andere toepassingen van 5-HTP.
  • Valeriaan helpt bij milde tot matige slapeloosheid, vooral bij problemen met het inslapen, door bijvoorbeeld intellectuele overspanning of overactieve geest (blokperiode, langdurig computerwerk), door angsten of door nerveuze overspanning (voorbeeld: hectische dag op het werk). Frequent nachtelijk ontwaken (doorslaapproblemen). Slechte slapers (het effect is beter als valeriaan een tijd wordt gebruikt). Andere toepassingen van valeriaan.
  • Vitamine B-complex (co enzym) de gemeenschappelijke functies van de B-vitaminen zijn zeer belangrijk voor het functioneren van het zenuwstelsel en brengen verlichting bij gespannen mensen, zodat men gemakkelijker de slaap kan vatten. Andere toepassingen van vitamine B complex.
  • Vitamine D3 speelt een rol bij overmatige slaperigheid gedurende de dag. Andere toepassingen van vitamine D.


In een gejaagde wereld vol drukte en stress zou de slaap een herstellend tegengif moeten vormen, waarbij de geest kan uitrusten en het lichaam zich kan voorbereiden op de nieuwe dag. Maar toch lijden steeds meer en meer mensen aan slaapstoornissen, rusteloosheid, onrustig dromen,... Elk mens heeft verschillende hoeveelheden slaap nodig en die behoefte verandert voortdurend. Veel mensen maken zich zorgen dat ze niet genoeg slaap krijgen, maar naarmate we ouder worden, slapen we minder, duurt het langer voordat we in slaap vallen en worden we 's nachts vaker wakker. Men neemt aan dat de lichaamsprocessen bij het klimmen der jaren op natuurlijke wijze trager verlopen en dat de behoefte aan slaap afneemt. Op dezelfde manier kunnen mensen die diepe ontspanningsoefeningen toepassen, die de lichaamsprocessen zelfs sterker vertragen dan een diepe slaap, ook met minder slaap toe. Maar als u ziek bent of aan stress lijdt neemt de behoefte juist toe.

Stikstofoxide (NOx) is een natuurlijk voorkomend gas in het lichaam dat de bloedsomloop bevordert, inclusief het vasculaire (bloedvatenstelsel) circulatie. Voldoende groenten en fruit in combinatie met voldoende beweging zorgen voor een verhoogd stikstofoxideniveau. In het bijzonder na de leeftijd van 30 - 35 jaar wanneer de natuurlijke stikstofniveaus beginnen te dalen. Een verlaagde stikstofoxideniveau kan aanleiding geven tot een verminderde en/of slechtere slaappatroon.


Het natuurlijke slaappatroon kan om verschillende redenen worden verstoord. Lawaai, pijn, cafe├»ne, verstoring van het ritme, een vreemde omgeving en zorgen zijn factoren die slapeloosheid in de hand kunnen werken. Het aantal uren dat men wakker ligt, lijkt meestal veel groter dan in werkelijkheid het geval is. Elk mens heeft een verschillende slaapbehoefte. Baby's en sommige tieners kunnen wel 18 uur per etmaal slapen, terwijl ouderen vaak maar 5 of 6 uur slaap nodig hebben. Teveel slapen en steeds moe zijn, is even vervelend als niet kunnen slapen. Deze symptomen kunnen wijzen op een depressie en gaan vaak vergezeld van een gebrek aan energie overdag. Nachtmerries en onrustig dromen, iedereen mens heeft daar weleens last van, die meestal wijst op angst. Als dit aanhoudend het geval is, zullen eerst de  onderliggende oorzaken moeten worden aangepakt voordat men weer rustig kan slapen. Een nachtmerrie kan kinderen zo bang maken, dat ze niet  durven te gaan slapen. Anderen schrikken 's nachts wakker, zijn erg angstig, schreeuwen of spreken wartaal of hebben een starende blik in de ogen. De beste benadering is kalm blijven en troosten. Bespreek de volgende dag de angst van het kind en stel het kind gerust. Bij kinderen wordt een onrustige slaap vaak veroorzaakt door problemen thuis of op school. Rusteloosheid, woelen en draaien veroorzaakt veel slapeloze nachten. Er zijn diverse oorzaken, zoals een ziekte, een ongeriefelijk bed tot een onaangename temperatuur.


Perfect Slapen in 7 Stappen

Zie ook: