Depressie

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij een depressie:
  • Acetyl-L-carnitine verbetert de energieniveaus van de hersencellen, verhoogt het niveau van de stof als acetylcholine, deze is belangrijk voor een goede stemming, geheugenfunctie en een gunstig effect op de structuur en functie van de celmembraan. Verstoringen van de membraanfunctie spelen een rol bij depressies. Acetyl-L-carnitine doet de cortisolgehaltes dalen en de depressie bij ouderen verbeteren in veel gevallen spectaculair. Andere toepassingen van acetyl-L-carnitine.
  • Antioxidanten depressie gaat gepaard met een afname van de antioxidatieve status en met een toename van oxidatieve stress. De concentratie van antioxidanten zijn veel lager bij depressieve mensen. De concentratie van malondialdehyde (MDA), een marker voor vetzuurperoxidatie, is daarentegen verhoogd, evenals de concentratie van 8-hydroxy-2- deoxyguanosine (8-OH-dG), een maat voor oxidatieve DNA-schade. Onder invloed van curcuminesuppletie nemen de concentraties MDA en 8-OH-dG af, terwijl de activiteit van de antioxidatieve enzymen superoxidedismutase (SOD) en glutathionperoxidase toenemen. Andere toepassingen van antioxidanten.
  • DL-fenylalanine (DLPA) maakt deel uit van de lichaamsstoffen endorfinen en enkefalinen. Deze stoffen maken het lichaam minder gevoelig voor pijn, verbetert de stemming, positievere levensinstelling, verhoogde alertheid, verbeterde geheugenfunctie, verhoogde vitaliteit en seksuele intresse. Dit zijn belangrijke redenen waarom DL-fenylalanine een antidepressieve werking heeft. Andere toepassingen van DLPA.
  • Flavonoïden (polyfenolen) vermindert depressie. Vrouwen met een hoge inname van flavonolen, flavonen en flavanonen hadden met respectievelijk 7%, 8% en 10% significant minder kans op een depressie in vergelijking met vrouwen met een lage inname van deze flavonoïden. Vrouwen die dagelijks 2 of meer citrusvruchten of sap van deze vruchten consumeerden hadden met 18% significant minder kans op een depressie in vergelijking met vrouwen die maximaal één citrusvrucht per week aten. Analyse van alleen de Nurses’ Health Study liet zien dat het risico van een depressie met 9% tot 12% significant verlaagd was bij een hoge inname van de totale hoeveelheid flavonoïden, polymeren en proanthocyanidinen. Bij vrouwen van 65 jaar en ouder leidde een hoge inname van flavonen en proanthocyanidinen tot een significante risicoreductie van 17%. De resultaten laten een duidelijk verband zien tussen de inname van flavonoïden en het risico van een depressie. Andere toepassingen van Flavonoïden (polyfenolen).
  • GABA (gamma-aminoboterzuur) wordt gebruikt voor het verminderen van angst, het verbeteren van de gemoedstoestand, verminderen van het Pre Menstrueel Syndroom (PMS) en bij het behandelen van ADHD. GABA wordt ook ingezet bij andere neuropsychiatrische aandoeningen zoals stress, epilepsie en slaapstoornissen. Het innemen van GABA via het mondslijmvlies heeft een directe werking op het verhogen van het welbehagen. Andere toepassingen van GABA (gamma-aminoboterzuur).
  • Ginkgo biloba doorbloedingsstoornissen van de hersenen kunnen verschillende symptomen teweegbrengen, één ervan is depressiviteit. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een goede ginkgo biloba preparaat, de hersendoorbloeding positief beïnvloed. Andere toepassingen van ginkgo biloba.
  • Kava heeft een kalmerende werking heeft, een natuurmedicijn bij depressies zonder bijwerkingen. De ervaring van het persoonlijke geluk wordt verhoogd door middel van kava. Andere toepassingen van kava.
  • Lijnzaadolie bevordert de ontwikkeling van hersenweefsel en netvlies, verbetert de kwaliteit van de celmembraan van zenuwcellen. Helpt daardoor depressies te verminderen. Andere toepassingen van lijnzaad.
  • Tryptofaan - tyrosineBlauwe bosbes verkleint de kans op babyblues. Babyblues is een depressieve toestand waarin veel moeders verkeren rond de vijfde dag na de bevalling. Babyblues vergroot bovendien de kans op een postnatale depressie waarmee 13% van de kersverse moeders te kampen krijgt. Tijdens een babyblues wordt een toename van 40% gezien van monoamine-oxidase-A (MAO-A) dat verantwoordelijk is voor de depressieve stemming. Suppletie met tryptofaan, tyrosine en een bosbessenextract verkleint de kans hierop. Andere toepassingen van tryptofaan - tyrosine - bosbessen.
  • Omega-3 vetzuren hebben in de hersenen een gunstige invloed op stemming, gedrag en denkvermogen (DHA en EPA) en kan depressie verlichten. Andere toepassingen van omega 3-vetzuren.
  • Saffraan het antidepressieve effect van saffraan komt door een bestanddeel crocine-1, remt de heropname van serotonine, norepinephrine en dopamine. Het eerste effect treedt al binnen een week op en een maximaal effect na 6 weken. Het is als ondersteunende behandeling geschikt bij matige depressies. Andere toepassingen van saffraan.
  • SAMe verhoogt de serotoninespiegel, dopaminespiegel en norepinefrinespiegel. Lage SAMe niveau’s in het cerebrale vloeistof (CSF) zijn gemeten bij zwaar depressieve patiënten. Deze lage niveaus worden verhoogd na inname van SAMe. Het nemen van SAMe verbetert de symptomen bij zware depressie. Andere toepassingen van SAMe.
  • Sint Janskruid (St. John's wort) heeft een complexe samenstelling. Hypericine en pseudohypericine hebben milde werking bij depressiviteit en antivirale eigenschappen. Aanvankelijk dacht men dat uitsluitend de hypericine verantwoordelijk was, het gehele complex van bestanddelen, zoals bij zoveel kruiden, is verantwoordelijk.
  • Ubiquinol is de actieve vorm van co-enzym Q10 dat symptomen van het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) en depressie kan verminderen. 12 weken, 3 x per dag, 50 mg ubiquinol vermindert depressieve klachten, verbetert de slaap (minder frequent wakker gedurende de nacht) en verbetert de hartslagfrequentie. Andere toepassingen van ubiquinol.
  • Vitamine B-complex stress, koffie en alcohol en onze moderne voeding zorgen dat we een verhoogde behoefte hebben aan vitaminen B's. Deze vitaminen hebben betrekking op de omzetting van voedsel in energie. Vitamine B's geven lichamelijke en geestelijke energie bij vermoeidheid en bij lusteloosheid. De vitaminen werken opbeurend bij sombere gevoelens en depressie. Toepassingen van vitamine B complex.
  • Zwarte netel (perilla olie) heeft een anti-depressieve werking, bevordert het geestelijk prestatievermogen (leervermogen, analystisch denken, geheugen, concentratie), werkt kalmerend en bevordert de ontwikkeling van hersenweefsel en netvlies. Ontstekingen spelen een rol bij ernstige depressies. Niet alleen leidt (over)activatie van het immuunsysteem tot klachten die overeenkomen met depressieve symptomen. Bij ernstige depressies worden er verhoogde concentraties van ontstekingsdeeltjes aangetroffen in het bloed en een toename van ontstekingsdeeltjes in de hersenen. Andere toepassingen van perilla.


De veranderingen die zich de afgelopen eeuw hebben voltrokken in ons voedingspatroon zijn een omvangrijk en ongecontroleerd experiment dat mogelijk heeft bijgedragen aan de toename van agressie, hart- en vaatziekten en depressie. Onderzoeken hebben aangetoond dat het gebruik van een (hoog gedoseerde) multi vitaminen/mineralen preparaat negatieve stemmingen, angst en stress verminderen.

Meer en meer onderzoek laat zien dat ontstekingsprocessen en oxidatieve stress te maken hebben met het ziektebeeld depressie.

Zie ook
Andropauze (penopauze)
Bloedsomloopproblemen
Burnout
Concentratiestoornissen
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)
Geheugenproblemen
Menopauze
Ontgiften
Oxidatie stress (zie antioxidanten)
Premenstrueel syndroom PMS
Trage schildklier