Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine B5 (pantotheenzuur)

Vitamine B5 (pantotheenzuur) draagt bij aan een gezonde huid, gezonde gewrichten en goede psychische gezondheid. Pantotheenzuur is aanwezig in veel voedingsmiddelen, maar het vitamine B5-gehalte in voeding kan sterk dalen door voedselraffinage, koken, invriezen en inblikken. Vrij pantotheenzuur is een onstabiele verbinding, zodoende wordt in voedingssupplementen vrijwel altijd het calciumzout (calciumpantothenaat) gebruikt.

Mogelijk helpt vitamine B5 bij:Acne:
  • Acne: tekorten van vitamine A, B2, B3, B5, B6 en E kunnen huidkwalen veroorzaken zoals acne, pukkels en puisten. Een goede multi vitaminen kan deze tekorten aanvullen. Vitaminen en mineralen zijn belangrijk om de hormoonbalans te bewaren.
  • Artritis: mensen met reumatoïde artritis blijken een verlaagde vitamine B5-niveau te hebben en supplement inname met vitamine B5 vermindert de symptomen.
  • Bijnieren (uitputting van): vitamine B5 is van groot belang voor de bijnierfunctie, in combinatie met een B-complex wordt het ingezet bij stressmanagement. Pantotheenzuur stimuleert de bijnieren en verhoogt de productie van cortisol en andere bijnierhormonen. Deze hormonen helpen de stofwisseling, helpen allergieën bestrijden en zijn nuttig bij het weefselherstel.
  • Stress: mensen onder stress kunnen een tekort ontwikkelen aan vitamine B5.
  • Ziekte van Addison: B-vitaminen ondersteunen de bijnieren, vooral vitamine B3, vitamine B5 en vitamine B6 zijn van belang voor de bijnieren, ze verbeteren de bijnierfunctie en voorkomen beschadiging aan de bijnieren.
Dosering:
  • De doseringsadviezen voor pantotheenzuur variëren tussen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en 1000 mg per dag, afhankelijk van de toepassing.
Synergisme:
  • Vitamine B5 werkt het best in combinatie met de andere B-vitaminen, een vitamine B-complex naast vitamine B5 is aan te bevelen. Daarnaast kan het zinvol zijn om op de aanvoer van voldoende zwavel te letten, met name cysteïne (bijvoorbeeld NAC), omdat voor omzetting van pantotheenzuur in de actieve vorm (panthethine) een -SH groep van cysteïne nodig is. Daarnaast is voor de omzetting van pantotheenzuur in CoA magnesium nodig, waardoor in geval van magnesiumdeficiëntie deze omzetting minder goed zou kunnen verlopen. Tenslotte wordt aangeraden orthomoleculaire suppletie altijd te combineren met een multivitamine en vitamine C. 
Pantotheenzuur speelt een rol bij het metabolisme van koolhydraten, eiwitten en vetten

Waarschuwingen:
  • In de aangegeven dosering zijn van vitamine B5 geen contra-indicaties bekend.
  • Pantotheenzuur is veilig in gebruik. De Europese Scientific Comittee on Food heeft geen studies kunnen vinden waarin negatieve effecten van vitamine B5 werden gevonden en heeft daarom geen bovengrens aan het veilig gebruik kunnen stellen.
  • Interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.