Vitamine B5 (pantotheenzuur)

Een goede vitamine B5-status draagt bij aan een gezonde huid, gezonde gewrichten en goede psychische gezondheid. Pantotheenzuur (vitamine B5) is aanwezig in veel voedingsmiddelen, maar het vitamine B5-gehalte in voeding kan sterk dalen door voedselraffinage, koken, invriezen en inblikken. Vrij pantotheenzuur is een onstabiele verbinding, zodoende wordt in voedingssupplementen vrijwel altijd het calciumzout (calciumpantothenaat) gebruikt.

Ondersteunende werking van vitamine B5 bij volgende aandoeningen:
  • Acne: tekorten van vitamine A, B2, B3, B5, B6 en E kunnen huidkwalen veroorzaken zoals acne, pukkels en puisten. Een goede multi vitaminen kan deze tekorten aanvullen. Vitaminen en mineralen zijn belangrijk om de hormoonbalans te bewaren.
  • Artritis: mensen met reumatoïde artritis blijken een verlaagde vitamine B5-niveau te hebben en supplement inname met vitamine B5 vermindert de symptomen.
  • Bijnieren (uitputting van):
  • Stress.
  • Ziekte van Addison:
Dosering:
  • De doseringsadviezen voor pantotheenzuur variëren tussen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en 1000 mg per dag, afhankelijk van de toepassing.

Synergisme:
  • Vitamine B5 werkt het best in combinatie met de andere B-vitaminen, een vitamine B-complex naast vitamine B5 is dus aan te bevelen. Daarnaast kan het zinvol zijn om op de aanvoer van voldoende zwavel te letten, met name cysteïne (bijvoorbeeld NAC), omdat voor omzetting van pantotheenzuur in de actieve vorm (panthethine) een -SH groep van cysteïne nodig is. Daarnaast is voor de omzetting van pantotheenzuur in CoA magnesium nodig, waardoor in geval van magnesiumdeficiëntie deze omzetting minder goed zou kunnen verlopen. Tenslotte wordt aangeraden orthomoleculaire suppletie altijd te combineren met een multivitamine en vitamine C.
Waarschuwing:
  • In de aangegeven dosering zijn van vitamine B5 geen contra-indicaties bekend.
  • Pantotheenzuur is veilig in gebruik. De Europese Scientific Comittee on Food heeft geen studies kunnen vinden waarin negatieve effecten van vitamine B5 werden gevonden en heeft daarom geen bovengrens aan het veilig gebruik kunnen stellen.
  • Interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.