Vitamine B3 (niacine)

Niacine kan roodkleuring van de huid veroorzaken, gepaard gaande met warmte en jeuk op delen van de huid. Deze zogenaamde niacine-flush duurt meestal 10 tot 20 minuten en wordt veroorzaakt door het vrijkomen van histamine. Om deze reden is er ook een flush-vrije niacine variant op de markt, bestaande uit inositolhexanicotinaat. Niacine werkt beter wanneer alle vitamines uit het B-complex worden toegediend.

Ondersteunende werking van niacine bij de volgende aandoeningen:
Dosering:
  • Dagelijks 500 mg niacine bij de maaltijd in te nemen. Het gebruik van hoge doseringen niacine (enkele grammen) moet altijd geleidelijk, over een periode van enkele weken, worden opgebouwd, startend met een lage dosering (bijvoorbeeld 500 mg).

Synergisme (versterkt de werking van niacine):
  • Niacine werkt in de energiestofwisseling nauw samen met andere B-vitaminen in de energiestofwisseling. Om een optimale werking van niacine te waarborgen, is het daarom raadzaam om ook in die andere B-vitamines te voorzien, bijvoorbeeld in de vorm van een vitamine B-50 complex. Als basissuppletie raden wij een goede multi en vitamine C aan.
Waarschuwing:
  • Terughoudendheid in het gebruik van hoge doses (gewone) niacine moet worden betracht bij patiënten met een verminderde leverfunctie, een maagzweer, diabetes, galblaasstoornissen, arrythmiën en prikkelbare darmsyndroom. Bij deze patiënten wordt de flush-free vorm van niacine aangeraden, waarbij nauwelijks of geen bijwerkingen zijn waargenomen. Niettemin moet men ook bij deze vorm waakzaam zijn op het optreden van bijwerkingen. Gebruik van vitamine B3 in hoge doseringen tijdens zwangerschap of borstvoering dient te worden vermeden.
  • De meest gebruikelijke bijwerking van gewone niacine (maar niet van nicotinamide), in doseringen van meer dan 50-200 mg, is de zogenaamde "flush". Dit is een warm gevoel in de huid, dat meestal na zo'n twintig minuten optreedt en gepaard gaat met een rode verkleuring en soms jeuk. Deze reactie is onschadelijk, maar veel mensen vinden de flush niettemin onplezierig. Voor deze mensen is vitamine B3 in de vorm van nicotinamide of flush-vrije niacine een goed alternatief. Het nemen van niacine aan het eind van een maaltijd op een volle maag kan eveneens helpen om de flush te voorkomen.
  • Bij doseringen van meer dan 500 mg niacine zijn bij sommige patiënten leverstoornissen geconstateerd, vooral bij de timed-relaese vorm van niacine (niet hetzelfde als niacine flush-free). Niettemin is het raadzaam om ook bij gewone niacine en niacine flush-free regelmatig de leverfunctie te controleren. Andere mogelijke bijwerkingen zijn activatie van maagzweren, jicht en het verslechteren van de glucosetolerantie bij diabetici. Deze bijverschijnselen bleken volledig reversibel na het stoppen van de behandeling.
  • Vanwege de mogelijke bijwerkingen bij hogere doseringen wordt aangeraden niacine alleen bij goede medische begeleiding toe te passen, of te kiezen voor de flush-free variant, die nauwelijks of geen bijwerkingen kent.
  • Antibioticagebruik kan tot gevolg hebben dat de niacineflushes heftiger worden. Er zijn een aantal medicijnen met een antagonistische werking op vitamine B3, waaronder Levodopa (Parkinsonmiddel) en het tuberculosemiddel isoniazide. Bij gebruik van dergelijke geneesmiddelen kan het nodig zijn de dosering niacine te verhogen. Ook andere interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.