Vitamine B12 (methylcobalamine)

Methylcobalamine en adenosylcobalamine (ook wel dibencozide genoemd) zijn biologisch actieve (co-enzymatische) vormen zoals B12 door het lichaam wordt gebruikt. Cyanocobalamine is een synthetische, niet lichaamseigen vorm die in de meeste voedingssupplementen wordt gebruikt. Het voordeel van een voedingssupplement met de biologisch actieve (co-enzymatische) vormen is dat bio-actieve vitamine B12 dan direct beschikbaar is voor het lichaam. Veel neurologische klachten, van depressie tot dementie, worden in verband gebracht met vitamine B12. Bij vitamine B12-gebrek kunnen diverse neurologische symptomen optreden waaronder: gevoelloosheid en tintelingen in de armen, geheugenverlies, desoriëntatie, depressie of stemmingswisselingen.

Ondersteunende werking van vitamine B12 bij de volgende aandoeningen:
  • Anemie (bloedarmoede)
  • Beroerte
  • Colitis ulcerosa: een tekort aan vitamine B12, komt veel vaker voor dan over het algemeen wordt aangenomen. Voor een tekort aan vitamine B12 bestaan er verschillende oorzaken: verminderde inname, verstoorde opname, aangeboren storingen in het vitamine B12-transport of metabolisme en verstoorde benutting. Aangezien vitamine B12-tekort zich langzaam en sluipend ontwikkelt, kan het jaren duren voordat symptomen zoals colitis ulcerosa zich ontwikkelen en ernstig worden. Een tekort aan vitamine B12 komt veel voor bij Colitis ulcerosa door een verstoorde opname van de door de verteringsenzymen gesplitste voedingsbestanddelen door de darm.
  • Glutenintolerantie
  • Haar (broos)
  • Haaruitval
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoofdpijn
  • Migraine
  • Nagels (zwakke, broze)
  • Neuralgie: een tekort aan vitamine B12 komt vaak voor, klachten door een vitamine B12 tekort blijven vaak lang op zich wachten. De klachten zijn zeer gevarieerd en daardoor wordt veelal niet gedacht aan een vitamine B12 tekort. Vitamine B12 is van invloed op zeer veel processen in het lichaam, daardoor is een vitamine B12 tekort bij iedereen anders, één van de symptomen is zenuwpijn. 
  • Oedeem (vocht vasthouden)
  • Oorsuizen
  • Schizofrenie
  • Vitiligo
  • Zwangerschap
Dosering:
  • De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen is 2,8 microgram per dag.
  • Mensen die risico lopen om een tekort aan vitamine B12 te ontwikkelen, zoals ouderen en vegetariërs, hebben baat bij een dagelijkse inname van 6 tot 30 mcg.
  • Sommige deskundigen pleiten bij ouderen (vijftigplussers) voor een dagelijkse dosis van 100 tot 400 mcg.
  • Therapeutische doses van methylcobalamine kunnen liggen tussen de 1500 en 6000 mcg per dag gedurende een korte periode.

Synergisme (versterkt de werking van vitamine B12):
  • Vitamine B12 en foliumzuur zijn samen betrokken bij de vorming van hemoglobine. Ook bij de afbraak van homocysteïne doen ze hun werk samen beter.
  • Daarnaast kunnen choline en vitamine B6 het effect van vitamine B12 en foliumzuur op een te hoog homocysteïne in het bloed versterken.
Waarschuwing:
  • Er zijn geen contra-indicaties bekend van vitamine B12. Er zijn geen negatieve reacties bekend van vitamine B12. Zelfs bij doseringen van 1000 tot 3000 mcg per dag is vitamine B12 veilig gebleken, zoals is bevestigd door een overzichtsstudie van de Europese Commissie.
  • Een aantal geneesmiddelen verlaagt de opname van vitamine B12. Maagzuurremmers zoals omeprazol en zantac bijvoorbeeld. Vaak ontstaan pas symptomen van een tekort na enkele jaren medicijngebruik omdat het lichaam een reservecapaciteit aan vitamine B12 heeft. Daarom is het aan te raden om vitamine B12 altijd te suppleren bij het gebruik van maagzuurremmers.
  • Metformine wordt bij diabetes voorgeschreven om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Echter, 10 tot 30 procent van de patiënten die metformine krijgen, krijgt problemen met de opname van vitamine B12. Het verdovingsmiddel lachgas zorgt voor een snelle daling van de hoeveelheid vitamine B12. Sommige deskundigen vinden dat vitamine B12-deficiëntie vóór het toepassen van lachgas zou moeten worden uitgesloten.