Vitamine B1 (thiamine)

Vitamine B1 ondersteunt een goede werking van het zenuwstelsel onder meer doordat het de prikkeloverdracht tussen de cellen, bijvoorbeeld bij de spieren, kan bevorderen. Daarnaast speelt thiamine een rol bij de vorming van hormonen, eiwitten en enzymen. Thiamine is belangrijk voor het geheugen.
 Now - Vitamine B1 - 100mg - 100 tabletten
Vitaminstore

Toepassingen:

Dosering:
Algemene adviesdosering: 100-300 mg/dag. In het algemeen verdient het de voorkeur een vitamine B-complex in te zetten in plaats van afzonderlijke B-vitamines (B-vitamines werken in hoge mate samen). Adviseer daarom bij suppletie met een enkele B-vitamine (in een hoge dosis) tevens een vitamine B-complex (of een multi met B-vitamines).

Synergisme:
Voor de omzetting van thiamine in de actieve vorm is magnesium noodzakelijk. Vitamine C verbetert de thiamine-opname. Vitamine B1 werkt synergetisch met vitamine B2 en vitamine B3.

Waarschuwing:
De toxiciteit van (oraal ingenomen) thiamine is zeer laag. Thiamine kan in uitzonderlijke gevallen huidgevoeligheid en andere overgevoeligheidsreacties veroorzaken.

Werking:
De B-vitamines zijn belangrijk voor de stofwisseling. Ze spelen een rol als co-enzym bij de omzetting van eiwitten, vetten en koolhydraten. Zonder de B-vitamines zijn bepaalde chemische reacties niet mogelijk, waardoor de energiehuishouding en de vorming van lichaamseiwitten verstoord raken. Bovendien ontstaan er neurologische stoornissen door ophoping van ongewenste tussenproducten. Vitamine B1 (thiamine) is als co-enzym essentieel voor de energieproductie uit koolhydraten en ondersteunt daarmee organen die voor hun energieproductie afhankelijk zijn van koolhydraten zoals hersenen, spieren, hart en zenuwen. Vitamine B1 ondersteunt een goede werking van het zenuwstelsel onder meer doordat het de prikkeloverdracht tussen de cellen, bijvoorbeeld bij de spieren, kan bevorderen. Daarnaast speelt thiamine een rol bij de vorming van hormonen, eiwitten en enzymen. Thiamine is belangrijk voor het geheugen. Het wateroplosbare thiamine wordt niet opgeslagen en dient elke dag in voldoende mate aangeboden te worden bij voorkeur door een gevarieerde voeding en anders door middel van een voedingssupplement.