L-tyrosine

De keuze van Gezondheidsweb 
 prijs/kwaliteit







Ondersteunende werking van L-tyrosine bij de volgende aandoeningen:
L-tyrosine Body&Fit

Dosering:
  • Een gebruikelijke dosering L-tyrosine is 400 tot 1600 mg per dag. De behoefte kan nog verder oplopen tot enkele grammen per dag. L-tyrosine dient gescheiden van de maaltijden ingenomen te worden (tenminste een half uur tot 1 uur na en voor de maaltijd).
Synergisme (versterkt de werking van L-tyrosine):
  • Om de omzetting van L-Tyrosine naar belangrijke neurotransmitters te ondersteunen zijn enkele cofactoren nodig, waarin het best kan worden voorzien door het innemen van een goede multi-vitamine bij de maaltijd.
  • Tyrosine is instabiel en heeft het moeilijk om de bloed-hersenbarrière te doorbreken. Acetyl is een co-enzym en een perfecte drager (transporter) voor tyrosine. De dosis van acetyl tyrosine hoeft niet zo hoog te zijn, is effectiever en in vergelijking is de kostprijs minder dan alleen tyrosine.
Waarschuwing:
  • In de aangegeven dosering zijn van L-tyrosine geen contra-indicaties bekend.
Indicaties:
  • Is belangrijk voor zenuwsignalen en voor de werking van de hersenen, verbetert het concentratievermogen en reactiesnelheid.
  • Vermindert angst en neerslachtigheid, biedt verlichting bij onthoudingsverschijnselen en bij verslavingen.
  • Werkt eetlustremmend.
  • Verhoogd de dopaminespiegel en norepinefrinespiegel.
  • Vergroot stressbestendigheid, helpt bij vermoeidheid.
  • Hormonale disbalans (bijnierinsufficiëntie, onvoldoende werking van de bijnier).
  • Onvoldoende werking van de schildklier.
  • Te lage bloeddruk.
L-tyrosine Vitaminstore

Meer info:
  • L-Tyrosine behoort tot de semi-essentiële aminozuren, dat wil zeggen: het wordt in het lichaam gemakkelijk gevormd uit fenylalanine, maar in bepaalde omstandigheden kan er ook gemakkelijk een tekort aan L-tyrosine ontstaan. L-Tyrosine is een belangrijke bouwsteen van zowel dopamine, adrenaline, noradrenaline en schildklierhormonen, allemaal stimuleren ze de stofwisseling en het zenuwstelsel.
  • Tyrosine staat bekend om zijn antidepressieve werking en kan met name van belang zijn voor mensen met een druk leven, stress of een hoge chemische belasting. Omgevingsstress gaat gepaard met verlaagde niveaus van noradrenaline. Tyrosine voorkomt deze reductie van noradrenalineniveaus. Het heeft tevens een mild antioxidatief effect.
  • Tyrosine vermindert eveneens een aantal symptomen van het premenstrueel syndroom. Magnesium, vitamine B3, vitamine B6, vitamine B12, foliumzuur, vitamine C en de spoorelementen ijzer en koper werken ondersteunend voor L-tyrosine. L-Tyrosine is ook ingezet bij libidoverlies, de ziekte van Parkinson en in afkickprogramma's of ter ondersteuning van een afslankkuur.
  • Tyrosine wordt minder goed geabsorbeerd dan zijn precursor fenylalanine. Het is daarom zinvol wanneer het om het antidepressieve effect gaat om naast tyrosine ook fenylalanine in te zetten.
  • Tyrosine is ook van belang omdat het een directe precursor is van het schildklierhormoon thyroxine (T3). Deficiënties van dit hormoon kunnen tot een zeer diffuus klachtenpatroon aanleiding geven, waaronder moeheid, gewichtstoename en depressie.