L-tryptofaan

5-HTP is een veel effectiever supplement dan L-tryptofaan om de serotoninespiegel en melatoninespiegel te verhogen . Mocht er voorkeur zijn voor L-tryptofaan, dan is er een 10 x hogere dosis nodig dan van 5-HTP.
Ondersteunende werking van L-tryptofaan bij de volgende aandoeningen:
Dosering:
  • Een gebruikelijke dosering L-tryptofaan is 250 tot 1500 mg per dag. De behoefte kan nog verder oplopen tot enkele grammen per dag. Tryptofaansuppletie dient gescheiden van de maaltijd plaats te vinden (tenminste een half uur vóór of 2 uur na de maaltijd).
Waarschuwing:
  • Voorzichtigheid is geboden bij astma bronchiale en lupus erythematodes. L-Tryptofaan kan bij deze aandoeningen een verergeringsreactie veroorzaken. Niet gebruiken tijdens zwangerschap of borstvoeding. L-Tryptofaan niet gebruiken in combinatie met MAO-remmers.
  • Voor zover bekend veroorzaakt L-tryptofaan in de aangegeven dosering geen bijwerkingen.
  • In combinatie met antidepressiva dient de dosering antidepressiva gereduceerd te worden. Interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.
Indicaties:
  • Depressie, l-tryprofaan werkt als een natuurlijke antidepressiva.
  • Slaapstoornissen, l-tryptofaan ondersteunt het natuurlijke dag- en nachtritme en bevordert een gezonde, natuurlijke slaap.
  • Stress, vermindert de stressgevoeligheid, bij geestelijke druk inspanning en bij jetlag.
  • Ontgiftigingskuren, verlicht symptomen die het gevolg zijn van alcohol gebruik, helpt bij het beheersen van alcoholisme, ter ondersteuning bij het stoppen met roken of andere verslavingen.
  • Hormonale disbalans.
  • Spanningshoofdpijn, migraine.
  • Vermindert pijngevoeligheid.
  • Restless legs (onrustige benen).
  • Angst.
  • Stoornissen van de darmbewegelijkheid.
Meer info:
  • L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat echter niet rijkelijk is vertegenwoordigd in ons dagelijks voedsel. Het speelt een belangrijke rol bij de behandeling van slaapstoornissen, stress, depressies en darmmotiliteitsstoornissen. Het is de enige precursor van de neurotransmitter serotonine. De serotonineniveaus in de hersenen kunnen worden verhoogd door inname van L-tryptofaan. Een grote groep belangrijke psychofarmaca (waaronder Prozac) werkt volgens het principe van de selectieve serotonine heropname remming (SSRI). De concentratie serotonine in de synaptische spleet wordt kunstmatig verhoogd door remming van de heropname in het nabijgelegen neuron. Serotonine kan echter ook worden verhoogd door de bouwstoffen van serotonine aan te reiken, vooral L-tryptofaan. Serotonine is de voorloper van het hormoon melatonine dat invloed uitoefent op het biologische dag-en nachtritme. Bij reizen over verschillende tijdzones kan een verstoring van dit dag-nachtritme optreden (jet-lag). Vorming van melatonine uit tryptofaan kan dan helpen bij het weer in balans brengen van het dag-nachtritme. Ook bij vele degeneratieve ziekten, zoals osteoporose, worden lagere serotoninewaarden gemeten. Serotonine heeft een functie in bot; het remt de activiteit van osteoclasten. L-tryptofaan heeft verder nog hongerstillende eigenschappen, zodat het kan worden ingezet bij gewichtsvermindering. Ook magnesium en vitamine B6 spelen een belangrijke rol bij de omzetting van L-tryptofaan in serotonine en zijn om deze reden aan deze formule toegevoegd. Vitamine C heeft onder meer een belangrijke functie bij de stofwisseling in de hersenen. Vitamine B1 is betrokken bij de koolhydratenstofwisseling en energievoorziening in de hersenen. Vitamine B3 verlicht migraine en duizeligheidssymptomen. Uit L-tryptofaan en vitamine B6 kan vitamine B3 worden gesynthetiseerd. Koper is nodig voor de verwerking van vitamine C. Tryptofaan is niet rijkelijk vertegenwoordigd in het dagelijks voedsel.