L-tryptofaan

5-HTP is een veel effectiever supplement dan L-tryptofaan om de serotoninespiegel en melatoninespiegel te verhogen . Mocht er voorkeur zijn voor L-tryptofaan, dan is er een 10 x hogere dosis nodig dan van 5-HTP.
Ondersteunende werking van L-tryptofaan bij de volgende aandoeningen:
  • Angst: L-tryptofaan is van belang voor een goede gemoedstoestand. Het beschermt het zenuwweefsel en verbetert de stresstolerantie. Daarnaast ondersteunt tryptofaan de darmwerking en vermindert het hongergevoel. Ter vermindering van de stressgevoeligheid, bij geestelijke druk en angst.
  • Depressie: Tryptofaan verkleint samen met tyrosine en een bosbessenextract de kans op babyblues. Babyblues is een depressieve toestand waarin veel moeders verkeren rond de vijfde dag na de bevalling. Babyblues vergroot bovendien de kans op een postnatale depressie waarmee 13% van de kersverse moeders te kampen krijgt. Tijdens een babyblues wordt een toename van 40% gezien van monoamine-oxidase-A (MAO-A) dat verantwoordelijk is voor de depressieve stemming.
  • Migraine
  • Serotonine (te laag)
  • Stress (spanningen)
Dosering:
  • Een gebruikelijke dosering L-tryptofaan is 250 tot 1500 mg per dag. De behoefte kan nog verder oplopen tot enkele grammen per dag. Tryptofaansuppletie dient gescheiden van de maaltijd plaats te vinden (tenminste een half uur vóór of 2 uur na de maaltijd).
Waarschuwing:
  • Voorzichtigheid is geboden bij astma bronchiale en lupus erythematodes. L-Tryptofaan kan bij deze aandoeningen een verergeringsreactie veroorzaken. Niet gebruiken tijdens zwangerschap of borstvoeding. L-Tryptofaan niet gebruiken in combinatie met MAO-remmers.
  • Voor zover bekend veroorzaakt L-tryptofaan in de aangegeven dosering geen bijwerkingen.
  • In combinatie met antidepressiva dient de dosering antidepressiva gereduceerd te worden. Interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.
5-HTP is een veel effectiever supplement dan L-tryptofaan