IJzer

De keuze van Gezondheidsweb 
 prijs/kwaliteit







Ondersteunende werking van IJzer bij de volgende aandoeningen:
IJzerbisglycinaat Body&fit

Dosering:
  • Een dosering van 15 mg elementair organisch ijzer is voor de meeste toepassingen voldoende.
  • IJzer wordt het best geabsorbeerd op een lege maag (2 uur na de maaltijd) en bindt zich aan maagzuurremmers en sommige medicijnen. Organische ijzervormen (zoals ijzerfumaraat en ijzergluconaat) worden goed geabsorbeerd en veroorzaken minder of geen van de bijverschijnselen die bij anorganische ijzersupplementen (zoals ijzersulfaat) regelmatig worden waargenomen, zoals constipatie en darmstoornissen.
  • Inname van organisch ijzer moet na een doorgemaakte anemie langdurig plaatsvinden. Het kan maanden tot meer dan 1 jaar duren voor de ijzerdepots in het lichaam weer geheel gevuld zijn. Als de hemoglobinewaarde zich door ijzersuppletie heeft genormaliseerd moet de kuur nog 6 weken worden doorgezet om de ijzerdepots in het lichaam goed op te vullen.
IJzerbisglycinaat Vitaminstore

Synergisme (versterkt de werking van ijzer):
  • Anemie door ijzertekort kan met orale ijzersuppletie goed worden bestreden, onder voorwaarde dat er een aantal synergisten aanwezig zijn die zorgen dat de opname ook daadwerkelijk kan plaatsvinden. Hierbij moeten we denken aan stoffen als vitamine Cvitamine B1,  vitamine B2vitamine B3vitamine B5vitamine B6 en vitamine B12 en niet in de laatste plaats magnesium.
  • Verder wordt vanwege het pro-oxidatieve karakter van ijzer aangeraden de therapie te ondersteunen met sterke antioxidanten.
  • Een belangrijke synergist van de ijzerstofwisseling is vitamine C dat in het darmkanaal plantaardig non-haem ijzer omzet in haem-ijzer en daardoor de ijzerabsorptie verbetert. Als basissuppletie wordt vitamine C en een goede multi aangeraden.
Waarschuwing:
  • Niet gebruiken bij ijzerstapelingsziekte (hemachromatose).
Indicaties:
  • IJzer bevordert de weerstand.
  • Belangrijk voor de zuurstofvoorziening.
  • IJzer, vitamine B2, vitamine B6, vitamine B12 en foliumzuur helpen bij de normale vorming van rode bloedlichaampjes.
  • IJzer, vitamine B2, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6, vitamine B12, vitamine C en foliumzuur helpen om vermoeidheid te verminderen, helpt hierbij het energieniveau op peil te houden.
  • IJzer is een onderdeel van hemoglobine, van myoglobine en van diverse enzymen.
  • Bij vrouwen is de behoefte aan ijzer hoger dan bij mannen. De bloedaanmaak, borstvoeding geven, het gebruik van een spiraaltje of de pil kan aanspraak doen op een snel opneembare ijzer supplement.
Meer info:
  • IJzer is het centrale onderdeel van het hemoglobine-molecuul in de rode bloedcellen, het zuurstofvervoerende onderdeel van de rode bloedcel. Rode bloedcellen pikken zuurstof op in de longen en transporteren het door het hele lichaam. Verder is ijzer nodig voor een aantal belangrijke enzymsystemen in het lichaam (o.a. cytochroom, catalase). IJzer wordt in de vorm van myoglobine opgeslagen in de spieren. IJzer is verder een belangrijk co-enzym bij de productie van alle neurotransmitters en het heeft een belangrijke rol in de ademhalingsketen (aërobe stofwisseling).
  • De ijzerabsorptie is een subtiel proces en wordt door veel factoren beïnvloed. IJzer wordt in het algemeen slechts in zeer geringe hoeveelheden uit de voeding geresorbeerd. Bovendien hebben veel mensen een marginale ijzerinname. IJzerdeficiëntie komt dan ook veel voor, met name bij vrouwen. Belangrijke risicogroepen zijn kinderen in de groei, zwangerschap, menstruerende vrouwen of operaties met bloedverlies. Door een slechte absorptie en inname lopen vegetariërs en ouderen meer risico op ijzerdeficiëntie.
  • De eerste symptomen zijn zwakte, moeheid en verlies van uithoudingsvermogen, op termijn treedt ook anemie op.
  • Voor een optimale ijzeropname en verwerking dienen in een goed organisch ijzersupplement een aantal synergisten aanwezig te zijn, de meest belangrijke zijn vitamine C, de vitaminen van het B-complex en koper.