Doorgaan naar hoofdcontent

Beta-alanine

Beta-alanine is een niet-essentiële aminozuur. Niet-essentiële aminozuren kunnen door het lichaam worden aangemaakt en hoeven niet door voedsel inname te worden aangevuld. Beta-alanine wordt gebruikt voor het verbeteren van lichamelijke prestaties, het opbouwen van droge spiermassa. In het lichaam wordt beta-alanine omgezet in stoffen die de spieren kunnen beïnvloeden. Beta-alanine kan helpen om de bloedsuikerspiegel te normaliseren. In de hersenen fungeert beta- alanine als neurotransmitter (boodschappersmolecule) en speelt een rol bij het overbrengen van zenuwimpulsen.

Mogelijk helpt alanine bij:
  • Uithoudingsvermogen verbeteren: beta-alanine verbetert sportprestatie, kan de fysieke prestatie verbeteren van zowel getrainde als ongetrainde sporters. Beta-alanine is een aminozuur dat samen met L-histidine noodzakelijk is voor de vorming van carnosine. Carnosine gaat verzuring tegen en verbetert de sportprestatie. Niet alle onderzoeken laten eenduidige resultaten zien van beta-alanine op de fysieke prestaties, dat kan te wijten zijn aan het beperkt aantal deelnemers aan de studies en/of verschillen in gebruikte doses en de duur van inname.

Dosering:
  • 3 tot 6 gram per dag, verdeelt over de dag. Het maximale effect van alanine is na enkele weken bereikt.
Beta-alanine kan ook fysieke prestaties verbeteren en spiervermoeidheid verminderen bij oudere mensen.

Waarschuwingen:
  • Er zijn weinig bijwerkingen gemeld bij gematigde doses beta-alanine. Hoge doses kunnen roodheid, tintelingen en prikkelend gevoel op de huid veroorzaken.