Doorgaan naar hoofdcontent

Calcium

Anorganische calciumverbindingen als calciumcarbonaat, calciumoxide of calciumsulfaat hebben een relatief lage opneembaarheid en worden daardoor langzamer en minder efficiënt opgenomen. Organische calcium bevat van nature veel mineralen en is voornamelijk een natuurlijke bron van calium. Botten en tanden bevatten meer dan 99% van het calcium, maar is ook belangrijk voor de prikkelgeleiding in het hart, de bloeddrukregulatie, het transport van voedingsstoffen door de celwand, de bloedstolling, wondheling, spiercontractie, nierfunctie, energie- en vetstofwisseling. Botten worden altijd afgebroken en weer opgebouwd, calcium is een belangrijke speler in dit proces. Calcium in de botten kan worden gebruikt als reserve die naar behoefte in het lichaam kan worden vrijgegeven. De concentratie van calcium in het lichaam neemt af naarmate we ouder worden, omdat het uit het lichaam vrijkomt door zweet, huidcellen en afvalstoffen. De opname van calcium kan variëren afhankelijk van ras, geslacht en leeftijd. Het nemen van extra calcium helpt de botten op te bouwen en sterk te blijven.

Mogelijk helpt calcium bij:
  • Botbreuken (fracturen): calcium beschermt tegen botbreuken, calcium is belangrijk voor de opbouw en het behoud van sterke botten en tanden.
  • Botontkalking (osteoporose): calcium geeft stevigheid aan skelet en gebit. Osteoporose (ontkalking van het bot) ontstaat meestal in combinatie met vitamine D tekort.
  • Nagelaandoeningen: calcium is nodig voor gezond nagels. 
  • Spierkrampen: calcium werkt samen met magnesium en is nodig voor een goede prikkelgeleiding van de zenuwen naar de spieren. Samen hebben ze een spierverslappende werking.

Dosering:
De aanbevolen hoeveelheid calcium per dag dat je mag innemen is afhankelijk van leeftijd en het soort voedsel (doses boven deze niveaus moeten worden vermeden):
  • 0-6 maanden: 1000 mg.
  • 6-12 maanden: 1500 mg.
  • 1-8 jaar: 2500 mg.
  • 9-18 jaar: 3000 mg.
  • 19-50 jaar, 2500 mg.
  • 51-+70: 2000 mg.
Calciumsupplementen worden meestal verdeeld in 2 doses per dag om de opname te verhogen. Calcium wordt het best ingenomen met voedsel in doses van 500 mg of minder.

Synergisme:
  • Calcium werkt samen met vitamine D voor de mineralenhuishouding in de botten.
  • Ook fosformagnesium en strontium werken synergetisch met calcium.
Organisch calcium (gebonden mineraalverbindingen) zorgt voor de beste opneembaarheid.

Waarschuwingen:
  • Calcium als supplement is veilig in gebruik, wanneer men zich aan de aanbevolen dosis houdt.
  • Hoge doses calcium verhogen de kans op ernstige bijwerkingen, dit kan leiden tot nierstenen, nierfalen en de dood.
  • Sommige onderzoeken tonen aan dat het innemen van calcium (vaak in hoeveelheden boven de aanbevolen dagelijkse inname) verband houdt met een verhoogd risico op een hartaanval bij oudere mensen. Maar andere onderzoeken suggereren dat er geen verband bestaat tussen calciumsuppletie en het risico op een hartaanval.
Calcium en broze botten - De gevolgen van te veel calcium & hoe je sterke en gezonde botten krijgt - Auteur: Robert Thompson