Doorgaan naar hoofdcontent

Calcium

Anorganische calciumverbindingen als calciumcarbonaat, -oxide of –sulfaat hebben een relatief lage opneembaarheid en worden daardoor langzamer en minder efficiĆ«nt opgenomen. Organische vormen zoals calcium lithothamnium (een roos algje) bevat van nature veel mineralen en is voornamelijk een natuurlijke bron van calium.
Lithothamnium is rijk aan aquamin (een plantaardige vorm van calcium), bevat ongeveer 70 spoorelementen en wordt uitstekend in het lichaam opgenomen
Mogelijk helpt calcium bij:
  • Botbreuken (fracturen): calcium beschermt tegen botbreuken, calcium is belangrijk voor de opbouw en het behoud van sterke botten en tanden.
  • Botontkalking (osteoporose): calcium geeft stevigheid aan skelet en gebit. Osteoporose (ontkalking van het bot) ontstaat meestal in combinatie met vitamine D tekort.
  • Nagelaandoeningen: calcium is nodig voor gezond nagels. 
  • Spierkrampen: calcium werkt samen met magnesium en is nodig voor een goede prikkelgeleiding van de zenuwen naar de spieren. Samen hebben ze een spierverslappende werking.

Dosering:
  • Volwassenen: 800 mg/dag.
  • Zwangere vrouwen en zogende vrouwen: 1200 mg/dag.
  • Kinderen: 1200 mg/dag.
Synergisme:
  • Calcium werkt samen met vitamine D voor de mineralenhuishouding in de botten.
  • Ook fosformagnesium en strontium werken synergetisch met calcium.
Natuurlijke calcium op basis van lithothamnium